• Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου, 2021

Κυρ. Μητσοτάκης: Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά

Peristeri News
Ιούνιος28/ 2021

Η αξιολόγηση που εισάγει το νέο νομοσχέδιο δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα αλλά θα σκοπεύει να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι, ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην εκδήλωση κατά την οποία παρουσίασε, μαζί με την αρμόδια υπουργό Nίκη Κεραμέως, τους βασικούς άξονες του εκπαιδευτικού νοσμοσχεδίου.

«Καθένας έχει δικαίωμα να διαδηλώνει. Θα ήθελα να τους φωνάξω μέσα και να συζητήσω μαζί τους γιατί τους ενοχλεί η έννοια της αξιολόγησης» ανέφερε εν συνεχεία ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ειδικότερα, αφού σημείωσε ότι οι μαθητές αξιολογούνται συνέχεια, τόνισε πως η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. «Έχει στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι» υπογράμμισε ο κ Μητσοτάκης και συμπλήρωσε: «Να σπάσουμε προκαταλήψεις που κρύβονται μόνο σε κούφια λόγια».

«Μπορούμε», πρόσθεσε «να συζητήσουμε για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση. Ποιος θα αξιολογεί…», είπε σημειώνοντας ότι «η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο και στο χέρι μας είναι να την κάνουμε πράξη με τον πιο παραγωγικό και ουσιαστικό τρόπο. Η αξιολόγηση έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Ο δάσκαλος και καθηγητής που κάνει το κάτι παραπάνω πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι δούλεψε σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται η σπουδαία δουλειά.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε:

«Μέρος του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ αφορούσε το αντικείμενο της σημερινής συζήτησης. Πώς θα υλοποιήσουμε το σχολείο του μέλλοντος που θα έχει κεντρικό σκοπό να προσφέρει γνώση και δεξιότητες στους μαθητές ώστε να σας προετοιμάσουμε για ό,τι επιλέξετε να κάνετε στη ζωή σας. Είτε είναι πανεπιστημιακές σπουδές, είτε μεταλυκειακή εκπαίδευση, είτε οποιαδήποτε επαγγελματική διαδρομή».

Η πανδημία κατέδειξε πόσο σημαντική είναι η προσπάθεια αυτή, σημείωσε ο πρωθυπουργός και ευχαρίστησε ξεχωριστά κάθε δασκάλα, κάθε δάσκαλο, κάθε καθηγήτρια, κάθε καθηγητή που αγκάλιασαν τις προκλήσεις της τηλεκπαίδευσης. «Τα καταφέραμε χάρις την αφοσίωση δασκάλων, καθηγητών και μαθητών μας. Καταφέραμε και δεν έχουμε κενά στην ύλη. Ανακαλύψαμε και νέες δυνατότητες που μπορεί η τεχνολογία να μας δώσει» προσέθεσε και υπογράμμισε πως στο νέο σχολείο δεν μιλάμε μόνο για τα κτίρια, αλλά πρωτίστως για τον τεχνολογικό εξοπλισμό. «Το τι θέλουμε να μάθουμε δεν αφορά μόνο τη γνώση. Και η γνώση εξελίσσεται. Πιάνουμε το νήμα από τη δουλειά που ξεκίνησε το 2011 με τα προγράμματα σπουδών. Σκεφτείτε ένα παιδί που θα ξεκινήσει α’ δημοτικού το 2021, θα τελειώσει το σχολείο το 2033 και το πανεπιστήμιο το 2037. Και εμείς πρέπει να σκεφτούμε πώς θα είναι κόσμος» ανέφερε.

Σε αυτό το πλαίσιο, είπε πως δεν μιλάμε μόνο για τη στείρα αποστήθιση και συμπλήρωσε: «Όταν έδινα εγώ εξετάσεις έπρεπε να μάθεις απέξω ένα βιβλίο. Έχει την ίδια σημασία σήμερα. Νομίζω πως όχι. Πρέπει να μάθουμε και άλλα πράγματα. Κριτική σκέψη, σύνθεση, αξιοποίηση διαφορετικών πηγών. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με αυτό που αποκαλούμε συναισθηματική ευφυία. Όλες αυτές οι δεξιότητες είναι πολύ σημαντικές».

Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά

«Μεγάλη σημασία αποδίδουμε στις γλώσσες» προέταξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Το γεγονός ότι από την ηλικία των 4 μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα. Το νηπιαγωγείο ξεκινάει στα 4. Ξέρουμε ότι οι βασικές συνάψεις του εγκεφάλου έχουν διαμορφωθεί μέχρι τα πρώτα 6-7 χρόνια, αλλά το τι γίνεται έχει μεγάλη σημασία. Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. Να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα δημόσιο σχολείο και να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες να επιλέξουν τι θα κάνουν στη ζωή τους» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Επίσης, δήλωσε ότι χαίρεται που το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού μπαίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Περαιτέρω, επισήμανε πως δεν είναι τυχαίο ότι ένας τους τέσσερις που φοιτούν σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου. «Επέλεξαν έναν άλλο δρόμο ο οποίος θα τους βοηθήσει περισσότερο να διαπρέψουν επαγγελματικά. Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο. Υπάρχουν επαγγέλματα δημιουργικά.

Σίγουρα είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα πανεπιστημίων που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Δεν θα θέλατε να πάτε σε τμήμα στο οποίο μπήκατε τυχαία. Δεν είναι καλό ούτε για εσάς ούτε για τη δημόσια εκπαίδευση» συμπλήρωσε.

Τίποτα δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς δασκάλους, καθηγητές

«Τίποτα από όλα όσα λέω δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους δασκάλους, τους καθηγητές μας» ανέδειξε κατά την ομιλία του ο πρωθυπουργός.

«Όταν συζητούσαμε προεκλογικά το πρόγραμμά μας, πάντα έλεγα δώσε παραπάνω βαθμό ελευθερίας στα σχολεία» συνέχισε και αναφερόμενος στο νέο αναβαθμισμένο σχολείο είπε: «Κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο. Τη δυνατότητα να επιλέξουν οι δάσκαλοι ποιο βιβλίο τους ταιριάζει καλύτερα. Τη δυνατότητα να εξετάζουν με διαφορετικούς τρόπους. Θα κάνει την τάξη ο δάσκαλος και ο καθηγητής πιο δημιουργική και πιο ευχάριστη. Δημιουργικότητα που συναντώ συνέχεια όταν συνομιλώ μαζί τους».

Παρουσίαση από Νίκη Κεραμέως

Το «Νέο Αναβαθμισμένο Σχολείο», που θα ισχύσει από το Σεπτέμβριο παρουσίασε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, από το Στρογγυλό Σχολείο στον Άγιο Δημήτριο, που στεγάζει το 1ο Γυμνάσιο, το 1ο ΓΕΛ και το πρώτο ΙΕΚ Αγίου Δημητρίου, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Το σχολείο αυτό περιλαμβάνει νέες παρεμβάσεις με το νομοσχέδιο, που θα κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση αυτή την εβδομάδα, καθώς και παρεμβάσεις, οι οποίες δοκιμάστηκαν πιλοτικά τα δύο τελευταία χρόνια και θα ενταχθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα, όπως επισήμανε η υπουργός.

Απώτερος στόχος είναι η καλλιέργεια «ενεργών πολιτών, επενδύοντας στους εκπαιδευτικούς», σε ένα «πιο ελεύθερο, αυτόνομο σχολείο, με μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία», όπου ο πλέον καθοριστικός μοχλός είναι η «κοινωνική κινητικότητα». Από ένα «κλειστό και συγκεντρωτικό σχολείο», επισήμανε η κ. Κεραμέως, «προχωρούμε σε ένα ευέλικτο σχολείο της ανοιχτής κοινωνίας, με προοπτικές ζωής για κάθε παιδί».

Οι τέσσερις άξονες, και προκλήσεις, που έθεσε η κ. Κεραμέως αφορούν:

α) Από το Σεπτέμβρη εντάσσονται τα εργαστήρια δεξιοτήτων στο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων, μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία. Έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία μέσα από θεματικές, όπως σεβασμός του περιβάλλοντος, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα και άλλα.

Η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε, επίσης, στις δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία, στα 123 νέα προγράμματα σπουδών στο «πολλαπλό βιβλίο», στις ψηφιακές δεξιότητες, που «χτίζονται πάνω στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης». Περιέγραψε, πως, μεταξύ άλλων, 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία.

β) Ίσες ευκαιρίες για όλους μέσα από την ενίσχυση της «ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους».

Σχεδόν διπλασιάζονται τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, είπε η κ. Κεραμέως, 112 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για τεχνολογικό εξοπλισμό στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ενώ αναπτύσσεται «οριζόντιο σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».

γ) «Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, μέσω της αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης». Από το Σεπτέμβριο, προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο ωρολόγιο πρόγραμμα, συνδέονται οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με “τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας”, ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα έξι Πρότυπα ΕΠΑΛ. «Σήμερα ένας στους τέσσερις που σπουδάζουν στα ΙΕΚ είναι απόφοιτος Πανεπιστημίου, το 25% δηλαδή, ενώ το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5%», εξήγησε η κ. Κεραμέως, γεγονός που υπογραμμίζει «την αναγκαιότητα για εναλλακτικές». Η υπουργός εξήγησε την εισαγωγή για πρώτη φορά του «παράλληλου μηχανογραφικού». Επιπλέον, σχεδόν 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης δρομολογούνται για την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσε και κατάρτισης.

δ) «Ενδυνάμωση και ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών, περισσότερη αυτονομία στα σχολεία και αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση», τόνισε η κ. Κεραμέως. Παρέχεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς «να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες πιο δημιουργικά, πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα, με παράλληλους μηχανισμούς αξιολόγησης και διαφάνειας», είπε η κ. Κεραμέως.

Το νέο νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων.

Οι εκπαιδευτικοί «αναβαθμίζονται», τόνισε η κ. Κεραμέως, με την ενίσχυση του ρόλου τους και τον πολλαπλασιασμό των θέσεων ευθύνης (συντονιστές, μέντορες, κ.α.) Καθιερώνεται σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών «με στόχο την ενδυνάμωσή τους»