• Παρασκευή, 6 Αυγούστου, 2021

Ε. Σαγιάκου: Ανυπομονούμε να δούμε τις ενέργειες του Δήμου Περιστερίου

Peristeri News
Ιαν11/ 2021

«Καμία ενέργεια από Εμπορικό σύλλογο και Δήμο Περιστερίου για τη στήριξη των εμπόρων μέσα στην πανδημία» τονίζει η Ελένη Σαγιάκου σε συνέντευξη της στο PeristeriNews.gr.

Η κα Σαγιάκου σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη μας μιλάει για τον προβληματισμό που απορρέει από όλα τα μαγαζιά με τους εμπόρους να βρίσκονται σε αδιέξοδο λόγω της πανδημίας.

Με αναλυτικό τρόπο μας περιγράφει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι έμποροι στο Περιστέρι και σε ολόκληρη την Ελλάδα όντας γνώστης της κατάστασης.

Κυρία Σαγιάκου καταρχάς θα θέλαμε να μας περιγράψετε την ψυχολογία του Περιστεριώτη εμπόρου έπειτα από όλα όσα συνέβησαν το προηγούμενο διάστημα.

Η ψυχολογία του μικρομεσαίου εμπόρου γενικότερα και όχι μόνο του Περιστεριώτη περικλείεται από ανασφάλεια και αβεβαιότητα. Δυστυχώς οι καταστάσεις που βιώνουμε είναι πρωτόγνωρες και πραγματικά το τι μας ξημερώνει την επόμενη μέρα δεν το γνωρίζουμε.

Τι σημαίνει για τον έμπορο το γεγονός ότι αναγκάστηκε να κλείσει δύο φορές το κατάστημά του κατά τη διάρκεια ενός έτους;

Και οι δύο φορές που κλείσαμε με κρατική εντολή ήταν σε περιόδους κομβικές για το εμπόριο. Ήταν σε περιόδους που άλλαζε η σεζόν και όλοι μόλις είχαμε προμηθευτεί τα καινούρια εμπορεύματα. Παράλληλα ακολουθούσαν μεγάλες εμπορικές περίοδοι όπως το Πάσχα και τα Χριστούγεννα, όπου όλοι περιμένουμε να δουλέψουμε και να πουλήσουμε σε αρχικές τιμές τα εμπορεύματά μας.

Όλοι λοιπόν καταλαβαίνουμε ότι αυτό είχε σαν αποτέλεσμα όχι μόνο να χάσουμε το σύνολο του αναμενόμενου τζίρου αλλά κυρίως να «στοκάρουμε» πληρωμένα εμπορεύματα τα οποία κατέστη αδύνατον να εκποιήσουμε. Στην ουσία να ενταφιάσουμε τα χρήματά μας.

Να σημειώσουμε εδώ ότι τα προϊόντα μόδας απαξιώνονται με το πέρας της σεζόν γι’ αυτό και στο τέλος αυτής μπαίνουμε σε εκπτώσεις. Στο εμπόριο επικρατεί η ρήση ότι «το στοκ είναι ο τάφος του εμπόρου». Συνεπώς δε μιλάμε για απώλεια τζίρου. Μιλάμε για ανυπολόγιστη ζημιά!

Πώς θα σκιαγραφούσατε τις επιπτώσεις που αφήνει η πανδημία συνολικά στο λιανεμπόριο του Περιστερίου; Τι έχει επιφέρει σε ό,τι αφορά στην επιβίωση των επιχειρήσεων και πόσες θέσεις εργασίας εκτιμάτε πως βρίσκονται στον αέρα;

Η πανδημία επέφερε μεγάλη ζημιά στο λιανεμπόριο. Είναι όπως είπα και πριν καταστάσεις πρωτόγνωρες αυτές που ζούμε και κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει το μέγεθος των συνεπειών.

Πολλές επιχειρήσεις θεωρώ πως θα αναγκαστούν να κλείσουν. Στην ερώτηση πόσες θέσεις θα μείνουν στον αέρα, θα απαντήσω πως θα το δούμε στο μέλλον. Όλα θα εξαρτηθούν και από την στήριξη της κυβέρνησης. Πάντως διαφαίνεται μεγάλη ύφεση!

Ποιοι κλάδοι του εμπορίου έχουν πληγεί περισσότερο; Υπάρχουν τομείς που μπόρεσαν να ισοσκελίσουν τις απώλειες;

Απώλειες με την έννοια της ανεπανόρθωτης ζημιάς υπέστη ο κλάδος της ένδυσης υπόδησης λόγω του ότι δέσμευσε κεφάλαια σε εμπορεύματα τα οποία δε θα πάρει ποτέ πίσω.

Η παροχή υπηρεσίας και η εστίαση υπέστη μεγάλη απώλεια τζίρου. Από την άλλη ο κλάδος των τροφίμων και των ηλεκτρονικών ειδών εκτοξεύτηκε. Σε κάθε περίπτωση στο εμπόριο μέρα που περνάει δε γυρνάει. Ισοσκέλιση στους κλάδους που σημείωσαν απώλειες είναι αδύνατον να επέλθει.

Πόσο εκτιμάτε ότι θα αλλάξει ο «χάρτης» από το ηλεκτρονικό εμπόριο που έχει μπει στην καθημερινότητα των καταναλωτών εν μέσω πανδημίας;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν στη ζωή μας και πριν την πανδημία. Σίγουρα λόγω της πανδημίας και της απαγόρευσης λειτουργίας των καταστημάτων, αυξήθηκε η κίνηση των ηλεκτρονικών καταστημάτων χωρίς όμως να σημαίνει για όλους τους κλάδους ότι ισοσκέλισαν τη ζημιά των φυσικών καταστημάτων.

Θεωρώ πως όταν επανέλθουμε στην κανονικότητα, ο καταναλωτής θα «διψάει» να έχει φυσική παρουσία στα καταστήματα γιατί θέλει να βγει έξω και να κάνει πράγματα που τον ευχαριστούν. Από την άλλη μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών εκπαιδεύτηκε στις ηλεκτρονικές αγορές. Παίζει ρόλο φυσικά και το είδος.

Έχουν βοηθήσει τους εμπόρους τα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε έως τώρα η Κυβέρνηση;

Έως ένα σημείο τα μέτρα στήριξης έχουν βοηθήσει όμως δεν αρκούν. Τα μέτρα για παράδειγμα για το προσωπικό και τις ασφαλιστικές του εισφορές ήταν μια ανακούφιση. Θεωρώ πως οι αρμόδιοι της κυβέρνησης θα έπρεπε πρώτα να επικοινωνούν με τους ίδιους τους εμπόρους που βιώνουν την κατάσταση, να ακούν τα προβλήματα, τις προτάσεις και μετά να αποφασίζουν. Το ίδιο θα έπρεπε να κάνουν οι εκπρόσωποι των συλλόγων των εμπορικών και των επιμελητηρίων. Ένα απλό παράδειγμα είναι οι επιταγές.

Η αναστολή επιταγών 75 ημέρες είναι μια λογική λύση, ωστόσο δεν βοηθάει παρά μόνο διογκώνει το πρόβλημα γιατί μετά από 75 ημέρες έχουν ήδη μπει άλλες υποχρεώσεις ήδη από την αρχή του προϋπολογισμού της σεζόν. Οι υποχρεώσεις δεν προϋπολογίζονται τελευταία στιγμή αλλά είναι ετήσιες ή εξαμηνιαίες. Κάποια στιγμή ίσως δούμε τεράστια διόγκωση του προβλήματος από τη συσσώρευση των υποχρεώσεων. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε στην πλάτη μας και μια δεκαετή κρίση.

Τι ζητάτε εσείς, από την πλευρά σας, για την «επόμενη ημέρα» του εμπορικού κόσμου;

Ζητάμε αρχικά στήριξη από τον κρατικό φορέα. Θα πρέπει να ληφθούν μέτρα στήριξης για τον εμπορικό κόσμο αν δεν θέλουμε να δούμε το κλείσιμο πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η διαγραφή χρεών, η απόφαση να μην επιστραφούν οι επιστρεπτέες προκαταβολές, οι ευνοϊκές ρυθμίσεις και η σταδιακή μείωση του Φ.Π.Α. θα δώσουν ανάσα στον εμπορικό κόσμο. Δε θέλουμε ωστόσο άλλες μακροχρόνιες αποπληρωμές χωρίς κάποιο μέρος διαγραφών.

Πώς βλέπετε το μέλλον των εμπορικών επιχειρήσεων μέσα στο 2021;

Η κατάσταση στην αγορά ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι δραματική. Αυτή είναι η αλήθεια. Ωστόσο είμαι αισιόδοξος άνθρωπος και θέλω να βλέπω θετικά το μέλλον των εμπορικών επιχειρήσεων μέσα στο 2021. Είναι αναγκαίο να καταφέρουμε να ανταπεξέλθουμε στις νέες προκλήσεις που μοιραία φέρνει η επόμενη μέρα. Να προσαρμοστούμε στο νέο περιβάλλον και να δούμε τις ευκαιρίες που εμφανίζονται.

Η ιδιωτική πρωτοβουλία πάντοτε εύρισκε τον τρόπο να δημιουργεί αξιοποιώντας τη δύναμη του ανθρώπου για βελτίωση των συνθηκών ζωής του. Όμως σε αυτή την κρίσιμη περίοδο δεν αρκεί από μόνη της η ιδιωτική πρωτοβουλία. Ένας συγχρονισμός συνεργασίας της τοπικής Αυτοδιοίκησης, των φορέων της αγοράς και του κρατικού μηχανισμού που θα δώσει κίνητρα για επενδύσεις και φιλικό περιβάλλον για κινητοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και του ανθρωπίνου δυναμικού είναι απαραίτητος.

Τι ενέργειες έχουν γίνει από τον Εμπορικό Σύλλογο Περιστερίου;

Δεν έχω αντιληφθεί κάτι, ούτε κάποια κινητοποίηση συγκεκριμένη.

Αν δεν απατώμαι, δεν είστε μέλος του Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου;

Παραιτήθηκα όταν αντιλήφθηκα ότι οι κινήσεις του εμπορικού Συλλόγου Περιστερίου δεν με αντιπροσώπευαν ως έμπορο.

Τι ενέργειες έχουν γίνει από το Δήμο Περιστερίου;

Για την ώρα  καμία. Ανυπομονούμε να δούμε τις ενέργειες του Δήμου. Είμαι σίγουρη ότι δε θα μας ξεχάσει. Υπάρχουν προγράμματα από ευρωπαϊκούς πόρους για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των θέσεων απασχόλησης. Ο Δήμος Αθηναίων εξήγγειλε προσφάτως την απορρόφηση κάποιων κονδυλίων για την τόνωση της τοπικής αγοράς. Θα ήταν χαρά μας να το δούμε και στο Περιστέρι. Οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο είναι σημαντικό για την στήριξη των μικρομεσαίων και των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Επίσης η όποια ελάφρυνση από οικονομικά βάρη θα ήταν ευχής έργο, όπως η απαλλαγή από τα δημοτικά ανταποδοτικά τέλη στις κλειστές επιχειρήσεις. Όλοι οι συνάδελφοι περιμένουμε τέτοιου είδους μέτρα.

Κλείνοντας, ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στους εμπόρους και τι θα θέλατε να πείτε στους καταναλωτές.

Να αγωνιστούμε για τις δουλειές μας και για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας των συνεργατών μας. Το εμπόριο ματώνει αρκετά χρόνια και νομίζω πως δεν θα πρέπει να παρατήσουμε τα όπλα τώρα.

Οι καταναλωτές από την πλευρά τους θα πρέπει να στηρίξουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και ειδικά τις επιχειρήσεις του τόπου τους.