Υπόμνημα με τα αιτήματα των ιδιοκτητών ακινήτων, εν όψει κατάρτισης νέου φορολογικού νομοσχεδίου, υπέβαλε στην κυβέρνηση η ΠΟΜΙΔΑ.
Υπόμνημα με τα αιτήματα των ιδιοκτητών ακινήτων, εν όψει κατάρτισης νέου φορολογικού νομοσχεδίου, υπέβαλε στην κυβέρνηση η ΠΟΜΙΔΑ, τα κύρια σημεία του οποίου είναι τα εξής:
Το ισχύον μνημόνιο προβλέπει: α) ενιαίο ετήσιο φόρο στην κατοχή ακινήτων
β) τη σύγκλιση των αντικειμενικών αξιών ακινήτων με τις αγοραίες και
γ) την κατάργηση των αφορολογήτων ορίων στη φορολογία κεφαλαίου.
*Κατά την τελευταία πενταετία οι ιδιοκτήτες – εκμισθωτές ακινήτων απώλεσαν σταδιακά το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων τους λόγω της μαζικής αποχώρησης των ενοικιαστών τους, της σημαντικής μείωσης και της ολοένα αυξανόμενης μη πληρωμής μισθωμάτων. Επίσης, η ιδιωτική ακίνητη περιουσία έχασε το μεγαλύτερο μέρος της αξίας της, όχι μόνον από την ύφεση της οικονομίας, αλλά κυρίως από την επιβολή παράλογων φόρων, τελών και τεκμηρίων εις βάρος της.
*Παρ’ όλα αυτά, το 2010 η τότε κυβέρνηση επανέφερε τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) με αφορολόγητο 400.000 € και συντελεστές τόσο υψηλούς, ώστε να είναι πρακτικά απολύτως αδύνατη η μακροπρόθεσμη πληρωμή του από τους φορολογουμένους! Στη συνέχεια για τα έτη 2011 και 2012 το αφορολόγητο ΦΑΠ περιορίστηκε στις 200.000 €, ενώ ταυτόχρονα για τα έτη αυτά επιβλήθηκε και το ΕΕΤΗΔΕ, με δικαιολογία τη μη εκκαθάριση και είσπραξη του ΦΑΠ! Ζητάμε για τα έτη 2011-12 που εισπράττεται ΕΕΤΗΔΕ, να ανασταλεί η ισχύς του ΦΑΠ!!!
*Από 1.1.2013 θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ένας ενιαίος ετήσιος χαμηλός φόρος στην ακίνητη ιδιοκτησία, με όσο γίνεται πλατύτερη φορολογική βάση, ώστε οι φορολογούμενοι να μπορούν να συνεχίσουν να τον πληρώνουν. Με τις προτάσεις της η ΠΟΜΙΔΑ δεν ζητεί φορολογικές απαλλαγές, αλλά προτείνει ρυθμίσεις με τις οποίες οι φορολογικές υποχρεώσεις θα διαμορφωθούν, έτσι ώστε οι φορολογούμενοι να μπορούν πράγματι να ανταποκριθούν σ’ αυτές, και θα αναζωογονηθεί η οικοδομή και ολόκληρη η οικονομία!
1. ΕΤΗΣΙΟΣ ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ (ΕΤΑΚ)
Προτείνουμε να ισχύσει από το 2013 ένας και μόνον ετήσιος φόρος με το χαμηλότερο δυνατό φορολογικό συντελεστή και τη μέγιστη δυνατή διεύρυνση της φορολογικής βάσης, που θα αντικαταστήσει το ΦΑΠ και το ΕΕΤΗΔΕ, και με ένα αφορολόγητο ποσό τέτοιο, ώστε να μην αποστέλλεται καθόλου ειδοποιητήριο πληρωμής φόρου σε όσους έχουν πολύ μικρές περιουσίες.
2. ΕΝΙΑΙΟΣ ΧΑΜΗΛΟΣ ΦΟΡΟΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ, ΓΟΝΙΚΗ ΠΑΡΟΧΗ – ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ (Α΄ ΚΑΤΗΓ.):
Προτείνουμε ενιαίο και μοναδικό χαμηλό φορολογικό συντελεστή για όλους αυτούς τους φόρους, χωρίς κλιμάκωση.
3. ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΣΘΩΜΑΤΩΝ με ενιαίο συντελεστή 20%
Στη χώρα μας σήμερα εφαρμόζεται σύστημα ουσιαστικής δήμευσης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας μέσω φορολογικής επιβάρυνσης άνω του 100% του εισοδήματος που απέμεινε, με:
α. ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ, έως και 55,6%, ήτοι:
*Το φορολογικό συντελεστή που φτάνει το 45% – *Το τέλος χαρτοσήμου + ΟΓΑ 3,6%
*Το συμπληρωματικό φόρο που αυξήθηκε σε 3% για τα επαγγελματικά μισθώματα.
*Την ειδική εισφορά αλληλεγγύης από 1-4% *Την προκαταβολή φ. εισοδήματος 55%.
*Την κατάργηση κάθε έκπτωσης για επισκευή, συντήρηση, ασφάλιση κ.λπ. των ακινήτων
β. ΤΗΝ ΕΤΗΣΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ έως και 1-2% ετησίως, με:
*Τον επερχόμενο ΦΑΠ με αφορολόγητο μόλις 200.000 ευρώ και συντελεστή έως και 2%
*Την επιβολή ΕΕΤΗΔΕ μέχρι και 20€/τ.μ. που δεν αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα
*Τη διατήρηση του ΤΑΠ (0,25-0,35‰) υπέρ των ΟΤΑ.
Η δημευτική φορολογία στα ακίνητα πρέπει να μειωθεί σε ανεκτά επίπεδα, με την υιοθέτηση του ποσοστού 20% ως ανώτατου συντελεστή φορολόγησης των μισθωμάτων, όπως ισχύει και για τις εταιρείες, χωρίς να καταργούνται οι κατώτερες βαθμίδες της φορολογικής κλίμακας των χαμηλών εισοδημάτων.
Η λύση που προτείνεται είναι κάθε φορολογούμενος που έχει εισόδημα από ενοίκια να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει αν το εισόδημα αυτό θα φορολογηθεί αυτοτελώς με 20% ή με βάση τις ισχύουσες γενικές διατάξεις. Όποιος φορολογούμενος επιλέγει την αυτοτελή φορολόγηση να υποβάλει στην εφορία σχετική δήλωση έως την 31η Ιανουαρίου κάθε επόμενου έτους, καταβάλλοντας επί τόπου και εφάπαξ ολόκληρο τον φόρο των μισθωμάτων που εισέπραξε κατά το προηγούμενο έτος με συντελεστή 20%, ενώ τα υπόλοιπα εισοδήματά του θα συμπεριλαμβάνονται στην ετήσια φορολογική του δήλωση και θα φορολογούνται με την εκάστοτε ισχύουσα κλίμακα. Αντίθετα, όποιος φορολογούμενος δεν προβεί στην άμεση αυτή δήλωση, θα συμπεριλαμβάνει το εισόδημα από τα ενοίκια μαζί με το υπόλοιπο εισόδημά του στην ετήσια φορολογική δήλωσή του και θα καταβάλει τον σχετικό φόρο μετά την εκκαθάρισή της, δηλαδή σε έως και τρεις διμηνιαίες δόσεις, όπως γίνεται σήμερα για όλους.
4. ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΦΟΡΩΝ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Η επερχόμενη λαίλαπα φόρων εις βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων, εκτός από τη μείωσή τους, επιβάλλει και τη λήψη ειδικών μέτρων, ώστε να καταστεί δυνατή η ανταπόκριση των πολιτών στα βάρη αυτά. Ζητάμε να θεσπιστούν:
Α. Τμηματική καταβολή ΦΑΠ ετών 2010 και μετά. Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους φορολογούμενους να καταβάλλουν τον ΦΑΠ τμηματικά σε τέσσερις (4) τουλάχιστον διμηνιαίες δόσεις ή με έκπτωση τουλάχιστον 10% επί εφάπαξ καταβολής του.
Β. Μονομερής εκχώρηση ακινήτου προς εξόφληση οφειλομένων φόρων. Η εφαρμογή του ΦΑΠ, σε συνδυασμό με την πλήρη αδυναμία εκποίησης ακινήτου σε οποιοδήποτε τίμημα, επιβάλλει επιτακτικά πλέον την ανάγκη θέσπισης του δικαιώματος του φορολογούμενου πολίτη που βρίσκεται σε αδυναμία πληρωμής, να εξοφλεί τις οφειλές του από ΦΑΠ και άλλους φόρους επί των ακινήτων, που το ύψος τους επισύρει ποινή φυλάκισης ή κάθειρξης, (ήτοι για οφειλές άνω των 50.000€) με μονομερή «εκχώρηση ακινήτου» προς το Δημόσιο, στην τιμή της εκτίμησης του από το ΚΕΠΥΟ, σύμφωνα με το εκκαθαριστικό του ΦΑΠ.
Γ. Αποποινικοποίηση αδυναμίας πληρωμής ΦΑΠ. Δεδομένης της αντικειμενικής αδυναμίας να καταβληθούν οι αλλεπάλληλοι ετήσιοι φόροι ΦΑΠ κ.λπ., θα πρέπει να εξαιρεθούν ρητά οι οφειλές αυτές από τις ποινικές διατάξεις. Διαφορετικά, οι περιουσίες τους θα οδηγηθούν στα «κοράκια» των πλειστηριασμών και οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους στις φυλακές!
5. ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Σήμερα οι ελάχιστες αγοραπωλησίες που καταγράφονται, πραγματοποιούνται με τιμήματα πολύ μικρότερα των αντικειμενικών αξιών, ενώ ταυτόχρονα έχει καταρρεύσει πλήρως η εμπορικότητα, ακόμα και σε πολλές από τις πιο εμπορικές περιοχές των αστικών κέντρων της χώρας, ενώ έχουν απαξιωθεί τα παλαιά ακίνητα.

