Συνέντευξη του Αντιδήμαρχου Οικονομικών και Ιδρυτή της ASD ΑΕ Αλέξιου Σταυρούλια, για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, στην εφημερίδα «ΔΥΤΙΚΑ ΝΕΑ» του μήνα Σεπτεμβρίου.
Συνέντευξη του Αντιδήμαρχου Οικονομικών και Ιδρυτή της ASD ΑΕ Αλέξιου Σταυρούλια, για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, στην εφημερίδα «ΔΥΤΙΚΑ ΝΕΑ» του μήνα Σεπτεμβρίου. Διαβάστε την άποψη του γνωστού οικονομικού συμβούλου:
Του Αλέξιου Σταυρούλια (Αντιδήμαρχος Οικονομικών Δήμου Περιστερίου, Ιδρυτής ASD ΑΕ)
Από 01/01/2014 από ότι όλα δείχνουν θα παύσει η προστασία της πρώτης κατοικίας που ισχύει από το 2008. Το βασικό όμως ερώτημα είναι τι μέτρα θα παρθούν για την προστασία στις ευπαθείς ομάδες (ανέργους, πολύτεκνους, άτομα με ειδικές ανάγκες). Και εξηγούμαι.
Είναι όχι μόνο απαίτηση κάθε Έλληνα πολίτη, αλλά και εντολή προς την κυβέρνηση, να ψάξει, να βρει, και να τιμωρήσει όλους τους ¨μπαταχτσήδες¨ που κρύβονται πίσω από ευνοϊκές ρυθμίσεις και αρνούνται να πληρώσουν τα ποσά που τους αναλογούν, ζώντας πολυτελώς σε βάρος των υπολοίπων. Είναι σαφές λοιπόν ότι είμαστε θετικοί σε κάθε προσπάθεια της κυβέρνησης που γίνεται με σκοπό την αναζήτηση και την τιμωρία αυτών που πρέπει να πληρώσουν, που μπορούν να πληρώσουν, και που αρνούνται να πληρώσουν.

Πόσο εύκολη είναι όμως μια τέτοια αναζήτηση;
Ποια κριτήρια πρέπει να θεσπιστούν για να προστατευτούν οι συμπολίτες μας που πραγματικά αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες;
Και ρωτάω διότι όλοι είμαστε υπέρμαχοι στην προσπάθεια για την πάταξη των παρασιτικά αναπτυσσόμενων ¨μπαταχτσήδων¨.
Ποίος όμως από εμάς είναι σε θέση να δει μια πενταμελή οικογένεια στον δρόμο επειδή πραγματικά αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της;
Ποια κυβέρνηση θα πάρει την απόφαση ξεσπιτώσει χιλιάδες οικογένειες μέσα στα Χριστούγεννα;
Θα πρέπει λοιπόν τα κριτήρια που θα θεσπιστούν για την στήριξη των οικονομικά αδυνάτων να είναι ισχυρά, συγκεκριμένα, και απόλυτα. Χωρίς να υπάρχει δυνατότητα παρερμηνειών και ¨παραθύρων¨ που θα δώσουν την δυνατότητα στις τράπεζες να σύρουν στους δρόμου ευπαθείς ομάδες συμπολιτών μας.
Από τις μέχρι τώρα συζητήσεις η κυβέρνηση διαβεβαιώνει πως θα διατηρήσει το «δίχτυ προστασίας» στις ευπαθείς ομάδες (ανέργους, πολύτεκνους, άτομα με ειδικές ανάγκες).
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που υπάρχουν έως τώρα στο υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζονται οι ακόλουθες παράμετροι:
1. Ο χρόνος παραμονής του ακινήτου σε καθεστώς αναμονής πλειστηριασμού. Η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει στη θέσπιση της 5ετούς προστασίας της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα αποφευχθεί η μαζική προσφορά ακινήτων και θα υπάρξει σταδιακή εκτόνωση, αφού κάθε χρόνο θα «ξεπαγώνουν» ακίνητα των ετών που έπονται του 2008 (δηλ. το 2015 θα βγουν σε πλειστηριασμό τα ακίνητα του 2010 κ.λπ.).
2.Το ανεξόφλητο ποσό του δανείου. Αυτό σημαίνει πως όσοι έχουν πληρώσει περισσότερες δόσεις, θα έχουν ευνοϊκότερη μεταχείριση.
3. Η αντικειμενική αξία. Ως τώρα, μοναδική προϋπόθεση για την προστασία της κύριας κατοικίας είναι η αντικειμενική αξία του ακινήτου να μην υπερβαίνει το αφορολόγητο όριο πρώτης κατοικίας (200.000 ευρώ) προσαυξημένο κατά 50% δηλ. για έναν άγαμο είναι 300.000 ευρώ, για έγγαμο ζευγάρι ανεβαίνει στις 375.000 ευρώ και για κάθε παιδί ανεβαίνει 25.000 ευρώ, με απώτατο όριο τις 450.000 ευρώ για τετραμελή οικογένεια. Η κυβέρνηση προσανατολίζεται στη μείωση των παραπάνω ορίων, πιθανότατα κατά 10% τον χρόνο.
4. Περιουσιακά στοιχεία δανειολήπτη: Εδώ χρειάζεται πλήρης αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, διότι έως τώρα – και πριν από την αναστολή των πλειστηριασμών- σε περίπτωση που κάποιος δεν πλήρωνε το δάνειό του, υπήρχε για τους δανειστές το «όπλο» της υποθήκης και του εγγυητή. Αυτό που μελετάται τώρα είναι να εξετάζεται εάν υπάρχουν επιπλέον περιουσιακά στοιχεία (άλλη ακίνητη και κινητή περιουσία, καταθέσεις κ.ο.κ.) έτσι ώστε να μην προστατεύονται από τον νόμο οι περίφημοι «μπαταχτσήδες».
5. Αποδεκτές δαπάνες διαβίωσης: Οι τράπεζες θα προχωρούν σε ρυθμίσεις των δανείων κι έτσι θα αποφεύγονται οι πλειστηριασμοί, ορίζοντας ένα ποσό οφειλής με βάση τις δυνατότητες του κάθε νοικοκυριού και αφού έχει ληφθεί υπόψη το μηνιαίο κόστος διαβίωσης. Οι δαπάνες αυτές θα καθορισθούν με τη βοήθεια κυρίως της ΕΛΣΤΑΤ.
6. Συνεργάσιμος δανειολήπτης: Οπως και οι αποδεκτές δαπάνες διαβίωσης έτσι και η έννοια του συνεργάσιμου δανειολήπτη έχει εισαχθεί στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ. Εκτιμάται ότι έτσι θα περιορισθεί το φαινόμενο της γενικής απόρριψης της ρύθμισης χρέους και θα αντιμετωπίζεται διαφορετικά ο κάθε δανειολήπτης, ανάλογα με το προφίλ του. Εν προκειμένω βεβαίως η αντικειμενικοποίηση των κριτηρίων για να θεωρηθεί κάποιος «συνεργάσιμος δανειολήπτης» είναι δύσκολη. Τα γενικά του χαρακτηριστικά, πάντως, θα είναι η μη απόκρυψη στοιχείων από την τράπεζα, η διάθεση υπαγωγής σε ρύθμιση κ.α.
7. Ασθενείς οικονομικά ομάδες: Του πλειστηριασμού της κατοικίας τους αναμένεται να εξαιρεθούν άνεργοι και πολύτεκνοι, οι οποίοι και με πρόσφατη ρύθμιση είχαν διαφορετική αντιμετώπιση.
Το θέμα αυτό αναμένεται να κυριαρχήσει το φθινόπωρο, καθώς είναι δεδομένο, ότι πολλοί βουλευτές των κομμάτων της κυβέρνησης θα αντιδράσουν. Και καλό θα ήταν να δοθεί πολύ μεγάλη προσοχή, από όλους τους υπευθύνους για την σύνταξη του εν λόγο μέτρου, διότι η κοινωνία δεν αντέχει άλλες αδικίες και πολύ φοβάμαι ότι η άρση αναστολής των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας, εάν δεν καλύψει το λαϊκό κοινό αίσθημα, θα προκαλέσει πολλές αντιδράσεις.
