Ανυποψίαστοι πολίτες που βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση.
Τα ενεχυροδανειστήρια χρυσού που έχουν ξεφυτρώσει σαν… μανιτάρια σε όλες τις γειτονιές, καθώς και τα ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων και σκαφών μπορεί να υπόσχονται χορήγηση χαμηλότοκων δανείων, αλλά ουσιαστικά «γδύνουν» τους ανυποψίαστους πολίτες που βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση.
Τα ενεχυροδανειστήρια οχήματος αλλά και χρυσού μετά την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, ανοίγουν απλώς με μία αίτηση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής, με την προσκόμιση λευκού ποινικού μητρώου ή υπεύθυνη δήλωση γι’ αυτό.
Το ΣΔΟΕ και η αρχή ξεπλύματος μαύρου χρήματος έχουν φέρει στην επιφάνεια τοκογλυφικές πρακτικές, ενώ σύμφωνα με έγγραφο του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή, το ποσοστό παραβατικότητας σε αυτά τα καταστήματα ξεπερνά το 60%.
Οπως αναφέρει ο υφυπουργός: «Το ΣΔΟΕ έχει διενεργήσει 292 ελέγχους σε ενεχυροδανειστήρια, από τους οποίους έχουν προκύψει 1.885 παραβάσεις, ενώ το ποσοστό παραβατικότητας ξεπερνά το 60%. Γίνονται δε και άλλοι έλεγχοι που βρίσκονται σε εξέλιξη».
Το έγγραφο διαβιβάστηκε στη Βουλή μετά από ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Πύρρου Δήμα, με την οποία είχε καλέσει την κυβέρνηση να επανεξετάσει το καθεστώς αδειοδότησης και λειτουργίας των ενεχυροδανειστηρίων και «καταστημάτων αγοράς χρυσού», ώστε «να σταματήσει η πρωτοφανής εκμετάλλευση που υφίσταται μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μας».
Στον βουλευτή έχει απαντήσει εγγράφως και ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθανάσιος Σκορδάς, ο οποίος αναφέρεται στην ενημέρωση που παρέχει η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 1520, και στη δυνατότητα των πολιτών να καταγγέλλουν περιστατικά παράνομης λειτουργίας και οικονομικής εκμετάλλευσης.
Ο υφυπουργός ενημερώνει τον βουλευτή ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή πραγματοποίησε αυτεπάγγελτα έρευνα σε ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων και τα πορίσματα αυτής διαβιβάστηκαν στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για τα δέοντα. Ο ενεχυροδανειστής (οχημάτων) εκτιμά την εμπορική αξία του οχήματος. Πάγια τακτική είναι να δίνει δάνειο ίσο με τη μισή αξία του αυτοκινήτου. Αν το αυτοκίνητο έχει αξία 5.000 ευρώ, το δάνειο που δίνει στον ιδιοκτήτη είναι 2.500 ευρώ. Εκεί ο ιδιοκτήτης μαθαίνει ότι θα πρέπει να αποπληρώσει τα χρήματα που του δόθηκαν ως δάνειο, τον τόκο των χρημάτων, το κόστος για μικτή ασφάλιση, την 24ωρη στάθμευση και φύλαξη του οχήματος. Επιπλέον ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου χρεώνεται και με «έξοδα φακέλου» 150 ευρώ, εφάπαξ. Ετσι η αποπληρωμή καθίσταται αδύνατη και το αμάξι εκποιείται…

