Με ένα μπουκαλάκι νερό και μια βεντάλια στα χέρια, πολλοί ήταν εκείνοι που ξεχύθηκαν στους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας και αναζήτησαν τις μεγαλύτερες ευκαιρίες, με εκπτώσεις ώς και 70%.
Με ένα μπουκαλάκι νερό και μια βεντάλια στα χέρια, πολλοί ήταν εκείνοι που ξεχύθηκαν στους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας και αναζήτησαν τις μεγαλύτερες ευκαιρίες, με εκπτώσεις ώς και 70%. Τα χρήματα περιορισμένα, οι αγορές επιλεκτικές και όσο το δυνατόν στις πιο συμφέρουσες τιμές, έτσι ώστε να αγοραστούν τα απολύτως απαραίτητα.
Από τη Δευτέρα οι βιτρίνες των καταστημάτων στολίστηκαν με επιγραφές οι οποίες μαγνητίζουν το καταναλωτικό κοινό. Μέχρι τις 31 Αυγούστου, οπότε λήγουν οι καλοκαιρινές εκπτώσεις, οι καταστηματάρχες ευελπιστούν να δουν τον τζίρο τους να αυξάνεται, ενώ οι καταναλωτές να αδράξουν την ευκαιρία και να αγοράσουν πράγματα τα οποία είναι αναγκαία.
Η «Espresso» περπάτησε στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. Ατομα κάθε ηλικίας (μεγάλη πλειοψηφία οι γυναίκες) από νωρίς το πρωί κοιτούσαν τις βιτρίνες των καταστημάτων. Στη συνέχεια συνέκριναν τις τιμές και έπειτα αποφάσιζαν πού και πόσα χρήματα θα ξοδέψουν.
«Μου περίσσεψαν μερικά χρήματα και αποφάσισα να ψωνίσω τώρα που έχουν ξεκινήσει οι καλοκαιρινές εκπτώσεις. Δεν θα κινηθώ όπως έκανα άλλες χρονιές… Είμαι πολύ συγκρατημένη και πολύ σχολαστική με τις τιμές. Φέτος θα πάρω ό,τι πραγματικά έχω ανάγκη», μας λέει η Σωτηρία Φακίνου και συμπληρώνει: «Ξέρω κάποιες φίλες μου που δεν έχουν να ξοδέψουν φέτος για να αγοράσουν κάτι. Τα οικονομικά είναι περιορισμένα όσο δεν πάει άλλο – τουλάχιστον να έχουμε την υγεία μας».
Στις αρχές της οδού Ερμού συναντήσαμε την Ειρήνη Ρουσάκη να κοιτάζει μια βιτρίνα καταστήματος με υποδήματα. «Ηρθα να δω πρώτα, και αργότερα θα αποφασίσω εάν θα αγοράσω. Κάθε φορά αυτό κάνω, δηλαδή συγκρίνω τις τιμές και έπειτα αποφασίζω τι είναι αυτό που με συμφέρει να αγοράσω. Με μια πρόχειρη ματιά που έχω ρίξει, μπορώ να πω πώς υπάρχει μεγάλη ποικιλία και οι τιμές [«Οι μεγάλες προσφορές είναι ένα ισχυρό κίνητρο για όλους τους καταναλωτές» σημειώνει η Ειρήνη Ρουσάκη.] για τις πρώτες δύο μέρες είναι πολύ καλές».
Η Ρούλα Ρέβη κρατώντας μια τσάντα στο χέρι, καθώς μόλις είχε βγει από πολυκατάστημα, λέει: «Αγόρασα κάτι που είχα ανάγκη για τον γιο μου. Φέτος δεν θα ξοδέψω τόσα χρήματα όσα διέθετα άλλες χρονιές. Από ό,τι βλέπω όμως, ο κόσμος μπαίνει στα καταστήματα για να αγοράσει έστω κάτι, γεγονός ευχάριστο για τους επιχειρηματίες που περιμένουν πώς και πώς να αυξηθούν τα έσοδά τους».
Σχεδόν στα μισά του πιο εμπορικού πεζόδρομου της πρωτεύουσας συνομιλήσαμε με τη Γιώτα Παπαδημητρίου, η οποία ήταν εντυπωσιασμένη με την ποιότητα και την ποικιλία εμπορευμάτων που συνάντησε στα καταστήματα.
«Αξιζε ο κόπος που κατέβηκα στο κέντρο της πόλης. Χαμηλές τιμές και πληθώρα προϊόντων είναι ο τέλειος συνδυασμός. Θα διαθέσω λίγα και θα πάρω αυτό που πραγματικά έχω ανάγκη, αλλά μάλλον θα βγω από τον οικονομικό προϋπολογισμό που είχα κάνει».
Λίγο πιο κάτω συναντήσαμε τον Σταύρο Δήμου, ο οποίος μας είπε: «Ηρθα για να δω κάποια πράγματα για μένα. Και αυτή τη φορά θα πάρω μόνο τα απαραίτητα. Ξέρω ότι οι τιμές και φέτος είναι άλλη μία φορά πολύ καλές. Μπορεί τα οικονομικά να είναι πεσμένα, αλλά δεν γίνεται και διαφορετικά. Η φτώχεια, όπως λένε, θέλει και καλοπέραση. Εχουμε κόψει σχεδόν τα πάντα, ας κάνουμε τουλάχιστον μερικές αγορές. Λίγα και καλά, όμως, και φυσικά μόνο τα απαραίτητα. Για τον επόμενο χρόνο βλέπουμε».
Ο Δημήτρης Ξύκης, λίγο πριν μπει σε κατάστημα με είδη ρουχισμού, μας λέει: «Δεν έχω αποφασίσει ακόμα, δεν ξέρω εάν θα αγοράσω κάτι. Τα έξοδα είναι πολλά και οι υποχρεώσεις μας πιέζουν καθημερινά. Σε λίγο, όπως βλέπω τα πράγματα, δεν θα μπορούμε να αγοράζουμε τίποτα. Καλή διάθεση, αισιοδοξία και ελπίζω ότι κάποια στιγμή θα έχουμε τόσα όσα είχαμε και να ξοδεύουμε όσα ξοδεύαμε».
Εξω από το κατάστημά του με υποδήματα ο Γιώργος Καλέργης εκφράζει την αισιοδοξία του πως φέτος οι καλοκαιρινές εκπτώσεις θα φέρουν κίνηση στα μαγαζιά. «Πιστεύω ότι δεν θα φύγει πολύς κόσμος για διακοπές και έτσι θα παραμείνουν στην Αθήνα. Οσο να ’ναι, η καταναλωτική συμπεριφορά του Ελληνα θα τον οδηγήσει δειλά-δειλά αρχικά μπροστά από τις βιτρίνες μας και στη συνέχεια μέσα στα καταστήματα. Ευτυχώς που τέλειωσε ο καύσωνας, καθώς είναι ανασταλτικός παράγοντας για να κατέβει ο κόσμος στο κέντρο της πόλης».
Πρόστιμα και ποινές για όσους «ξεφύγουν»
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου απέστειλε οδηγίες προς τις εμπορικές επιχειρήσεις και τους εμπορικούς συλλόγους-μέλη της σε όλη τη χώρα για να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής:
Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά (τα προϊόντα) εκτίθενται. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (για παράδειγμα, «50% έκπτωση»).
Η διενέργεια εκπτώσεων είναι στη διακριτική ευχέρεια της κάθε επιχείρησης. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών προς τον πελάτη. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά. Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την έναρξη των εκπτώσεων οι επιχειρήσεις μπορούν να ενεργούν δεκαήμερα προσφορών.
Στη σχετική εγκύκλιο αναφέρεται πως όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου διώκονται ποινικά και τιμωρούνται με φυλάκιση, ενώ, επιπλέον, τους επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών που πραγματοποιούν, το οποίο, σε περίπτωση υποτροπής, μπορεί να αυξάνεται μέχρι το 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.

