Με σύγχρονα συστήματα εντοπισμού φιλοδοξεί το υπουργείο Οικονομικών και το ΣΔΟΕ να «παγιδεύσει» τους λαθρεμπόρους καυσίμων, οι οποίοι εδώ και χρόνια αποκομίζουν τεράστια ποσά, ζημιώνοντας το ελληνικό δημόσιο.
Με σύγχρονα συστήματα εντοπισμού φιλοδοξεί το υπουργείο Οικονομικών και το ΣΔΟΕ να «παγιδεύσει» τους λαθρεμπόρους καυσίμων, οι οποίοι εδώ και χρόνια αποκομίζουν τεράστια ποσά, ζημιώνοντας το ελληνικό δημόσιο.
Σήμερα παρουσιάστηκαν οι ηλεκτρονικές παγίδες, ωστόσο, ο πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, Γ. Σούρλας αναρωτιέται γιατί, επί σειρά ετών, δεν εφαρμόστηκαν τα συστήματα αυτά ενώ υπήρχαν στην αγορά, ενώ παράλληλα άνθρωπος από το χώρο της αγοράς θεωρεί ότι τα μέτρα θα περιορίσουν το λαθρεμπόριο, τουλάχιστον για το κομμάτι των βενζινάδικων, αλλά είναι ανεφάρμοστα στις θαλάσσιες μεταφορές καυσίμων και τις μεταγγίσεις ship to ship.
Σχετικά με την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας των καυσίμων ο Γ. Σούρλας δήλωσε ότι πρέπει να απαντηθούν καίρια ερωτήματα όπως:
1. «Γιατί επί σειρά ετών δεν εφαρμόστηκαν τα συστήματα αυτά ενώ υπήρχαν στην αγορά, εφαρμόζονται σε άλλες χώρες και το κόστος τους σε σχέση με τις απώλειες από τα καταχρασθέντα ποσά ήταν σχετικά μικρό.
2. Γιατί δεν ανακοινώνονται τα ονόματα των λαθρεμπόρων και των προμηθευτών νοθευμένων καυσίμων στις ένοπλες δυνάμεις στους οποίους έχει ασκηθεί δίωξη
3. Αν πρόκειται οι λαθρέμποροι και οι προμηθευτές των νοθευμένων καυσίμων στις ένοπλες δυνάμεις που είναι εύκολο να εντοπιστούν στο σύνολό τους, να επιστρέψουν στο κράτος τα ποσά που καταχράστηκαν τα οποία δεν είναι βέβαια 1 δις το χρόνο, όπως είπε ο πρωθυπουργός αλλά βάσει στοιχείων που κατατέθηκαν στη Βουλή ξεπερνούν τα 3 δις το χρόνο».
Tα μέτρα
Η παρουσίαση των νέων ηλεκτρονικών ανιχνευτών έγιναν από τον αναπληρωτή υπουργό Παντελή Οικονόμου, τον γ.γ. Πληροφορικων Συστημάτων κ. Θεοχάρη, τον εισαγγελέα επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ. Διώτη και τον διευθυντή του ΣΔΟΕ κ. Φλωράτο.
Το σύστημα θα παρακολουθεί και θα καταγράφει διαρκώς την πορεία κάθε λίτρου καυσίμου που πέφτει στην αγορά, ενώ θα υπάρχουν στοιχεία για όλες τις ποσότητες που διακινήθηκαν κι έτσι, πολύ δύσκολα θα μπορεί κάποιος να αποποιηθεί τη συμμετοχή και την ευθύνη του.
Εισάγεται υψηλού επιπέδου τεχνολογία, με την ανάμειξη μοριακού ιχνηθέτη (σύμφωνα με τους ειδικούς υπάρχει ήδη η φουρφαράλη στη βενζίνη, ενώ στο μαζούτ δεν μπαίνει ιχνηθέτης) στο καύσιμο πριν καν αυτό διατεθεί στην αγορά. Βάσει της δέσμης μέτρων του ΥΠΟΙΚ, θα μπει τέλος και στα «χρώματα» των καυσίμων, αφού ο αποχρωματισμός τους αποδείχτηκε εύκολη υπόθεση για τους λαθρέμπορους. Θα εντοπίζεται με ραδιοκύματα και θα μαρτυρά την προέλευσή του, πού και πότε σημάνθηκε με τον ιχνηθέτη κλπ. Οι έλεγχοι θα γίνονται με μια φορητή ηλεκτρονική συσκευή.
Όπως εδώ και καιρό είχε προαναγγελθεί θα λειτουργήσει σύστημα εισροών-εκροών σε πρατήρια, βυτία, διυλιστήρια, εφοδιαστικά πλοία (σλέπια) και αποθήκες υγρών καυσίμων. Έτσι θα ελέγχεται διαρκώς και ηλεκτρονικά «τι μπαίνει και τι βγαίνει» από κάθε σημείο τροφοδοσίας. Οι παραβάτες θα πληρώνουν πρόστιμα από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ.
Εισάγεται η τηλεματική ειδοποίηση σε όλα τα μέσα μεταφοράς καύσιμων, για να ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο. Από τις 23 Φεβρουαρίου μάλιστα, το νέο σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης μέσω δορυφόρου (GPS) δείχνει στους ελεγκτές πού βρίσκεται ανά πάσα στιγμή κάθε «σλέπι» που κινείται στη θάλασσα, αλλά και το πού βρίσκεται κάθε αραγμένο κάθε πλοίο που εφοδιάζεται, ποιο είναι, πόση ώρα διήρκησε ο εφοδιασμός.
Το γνωστό δηλαδή σύστημα «ΑIS». Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που κάποιος απενεργοποιήσει το σύστημα για λίγη ώρα μέχρι να μεταφορτωθεί το λαθραίο καύσιμο ή έστω πως είναι κάποιος σίγουρος για την ακριβή ποσότητα που μεταφορτώθηκε μεσοπέλαγα; Αν μαζί με τα νόμιμα που προμηθεύτηκε από το διυλιστήριο «φορτώνει» και λαθραίο που ενδεχομένως να ήταν ήδη αποθηκευμένο;
Όσον αφορά τα βυτιοφόρα, επιβάλλεται κάθε όχημα, αλλά και κάθε εφοδιαστικό πλοιάριο θα φέρουν πλέον εμφανή τα διακριτικά της εταιρείας της οποίας μεταφέρουν καύσιμα. Στις περισσότερες όμως ήδη υπάρχουν, σύμφωνα με τους μεταφορείς.
Πάντως, σε περίπτωση που βρεθεί νοθευμένο δείγμα, δεν θα μπορεί κανείς να επικαλεστεί ανάμειξή του με υπόλοιπο από άλλη εταιρεία.

