Τα Χριστούγεννα της άφθονης κατανάλωσης περνούν στο παρελθόν για τις ελληνικές οικογένειες, που βλέπουν μπροστά τους τα Χριστούγεννα… του Σκρουτζ.
Τα Χριστούγεννα της άφθονης κατανάλωσης περνούν στο παρελθόν για τις ελληνικές οικογένειες, που βλέπουν μπροστά τους τα Χριστούγεννα… του Σκρουτζ, καθώς η πίεση στα εισοδήματα γίνεται ασφυκτική, η απαισιοδοξία περισσεύει και οι περικοπές δαπανών γίνονται η πρώτη προτεραιότητα για τα περισσότερα νοικοκυριά.
Η ετήσια ευρωπαϊκή έρευνα της διεθνούς εταιρείας συμβούλων Deloitte για τις καταναλωτικές συνήθειες της χριστουγεννιάτικης περιόδου αποκαλύπτει ότι η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών βρίσκεται σε επίπεδα… ρεκόρ Ευρώπης, ενώ στις δαπάνες της εορταστικής περιόδου μπαίνει «ψαλίδι» που φτάνει και το 87%, σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσαν στους ερευνητές οι Ελληνες που μετείχαν στην έρευνα: Περισσότεροι από εννέα στους δέκα ερωτηθέντες (ποσοστό 92%) δήλωσαν ότι η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, ενώ οχτώ στους δέκα (81%) λένε ότι έχει περιοριστεί η αγοραστική τους δύναμη.
Σε αυτό το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, οι Ελληνες ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε μεγάλες περικοπές δαπανών στις γιορτές. Κατά μέσο όρο θα κόψουν τις δαπάνες τους σε ποσοστό 22% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη. Ακόμη και στις άλλες δύο χώρες που εφαρμόζουν τα δικά τους μνημόνια (Ιρλανδία και Πορτογαλία) οι περικοπές που σχεδιάζουν οι καταναλωτές δεν ξεπερνούν το 8%.
Οι καταναλωτές θα είναι πιο συγκρατημένοι, προετοιμασμένοι να προσφέρουν δώρα σε μικρότερο αριθμό ατόμων, λιγότερο παρορμητικοί αλλά και προσεκτικοί ως προς τις τιμές και τη χρηστικότητα των δώρων και των προϊόντων που πρόκειται να αγοράσουν φέτος τα Χριστούγεννα, επισημαίνει η Deloitte.
Οι Ελληνες θα πουν φέτος αντίο στα εορτοδάνεια του παρελθόντος και στο ανεξέλεγκτο φόρτωμα των καρτών τους, θα προτιμήσουν τα προϊόντα που προσφέρονται με έκπτωση και θα αποφύγουν τα επώνυμα είδη, προτιμώντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Λίγοι δηλώνουν ότι θα κόψουν τις δαπάνες τους για τρόφιμα, αλλά σχεδόν εννέα στους δέκα λένε ότι θα μειώσουν τα έξοδα για ρούχα, εξόδους για φαγητό, οικιακά αγαθά (όπως τηλεοράσεις, υπολογιστές, έπιπλα) και διασκέδαση.
Ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, στέλεχος της Deloitte στην Ελλάδα, τονίζει ότι «η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών, που για πρώτη φορά καταγράφηκε στην περσινή μας έρευνα, φαίνεται όχι μόνο να επιμένει, αλλά και να επιδεινώνεται. Η ανασφάλεια για το προσωπικό και το ευρύτερο οικονομικό μέλλον καθιστά τους Ελληνες ιδιαίτερα προσεκτικούς και φειδωλούς ως προς τις δαπάνες τους για τη χριστουγεννιάτικη περίοδο».
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας και στις άλλες χώρες της Ευρώπης, καθώς τα φετινά Χριστούγεννα θα γιορταστούν στη σκιά μιας πολύ σοβαρής οικονομικής κρίσης. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αναμένουν να διαθέσουν κατά μέσο όρο 587 ευρώ για τις γιορτές – ποσό ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με πέρυσι.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στις τρεις χώρες που βρέθηκαν στο χείλος της χρεοκοπίας (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία), αλλά περιέργως και στην Ολλανδία (-2,9%). Μικρή αύξηση στους προϋπολογισμούς τους για τις γιορτές προγραμματίζουν οι καταναλωτές στην Ελβετία, το Λουξεμβούργο, τη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις, όμως, αναμένονται στην Τσεχία, την Πολωνία, τη Γερμανία, τη Σλοβακία και τη Φινλανδία. Μεγάλες αυξήσεις δαπανών, άνω του 10%, προγραμματίζουν οι καταναλωτές στη Ρωσία και την Ουκρανία.

