Μεγάλες αλλαγές έρχονται στα ΚΤΕΟ από το 2025, με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την αύξηση της οδικής ασφάλειας και την καταπολέμηση παρατυπιών που συχνά περνούσαν απαρατήρητες στους τεχνικούς ελέγχους.
Ποια αυτοκίνητα θα «κόβονται» πλέον στα ΚΤΕΟ
Ο νέος κανονισμός προβλέπει αυστηρότερους ελέγχους κυρίως για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6, τα οποία δεν διαθέτουν λειτουργικό φίλτρο σωματιδίων (DPF). Μέχρι σήμερα, πολλά τέτοια οχήματα κυκλοφορούσαν με απενεργοποιημένο ή χωρίς DPF, και δεν εντοπίζονται από τον τεχνικό έλεγχο.
Πλέον, στα ΚΤΕΟ ενσωματώνεται ειδικός εξοπλισμός μέτρησης μικροσωματιδίων (PM), με όριο τα 1.000.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό. Οχήματα που υπερβαίνουν αυτό το όριο θα απορρίπτονται άμεσα και δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα.
Τι νέοι έλεγχοι εισάγονται
-
Έλεγχος μικροσωματιδίων: Αφορά όλα τα diesel, με στόχο να αποκαλύπτονται όσα έχουν πειραγμένο ή κατεστραμμένο DPF.
-
Έλεγχος λογισμικού: Τα ΚΤΕΟ θα ελέγχουν πλέον συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), φρένα, αισθητήρες και κάμερες, κυρίως σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα.
-
Ψηφιακό μητρώο οχημάτων: Διασύνδεση των ΚΤΕΟ με τις βάσεις δεδομένων του Υπουργείου Μεταφορών για τον εντοπισμό πειραγμένων χιλιομέτρων ή παραποιημένων ιστορικών.
Πότε ξεκινούν οι αλλαγές
Οι αλλαγές στα ΚΤΕΟ αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή σταδιακά από το φθινόπωρο του 2025, με πλήρη εφαρμογή εντός του 2026. Ήδη εξελίσσεται η διαδικασία προσαρμογής των ιδιωτικών και δημόσιων ΚΤΕΟ στη νέα τεχνολογία.
Κάθε πότε θα είναι υποχρεωτικός ο έλεγχος
Από το 2025 προτείνεται υποχρεωτικός ετήσιος τεχνικός έλεγχος για όλα τα οχήματα άνω των 10 ετών, ανεξαρτήτως καυσίμου. Επίσης, για πρώτη φορά εισάγεται υποχρεωτικό ΚΤΕΟ σε μοτοσικλέτες άνω των 125 cc ή ισχύος άνω των 11 kW.
Τι πρέπει να προσέξουν οι οδηγοί
Οι ιδιοκτήτες diesel οχημάτων πρέπει να ελέγξουν άμεσα τη λειτουργία του DPF και να βεβαιωθούν πως το όχημά τους πληροί τις νέες απαιτήσεις. Διαφορετικά, κινδυνεύουν με απόρριψη και πρόστιμα.

