PeristeriNews.gr
Κοινωνία

Συμπλήρωσε 10 χρόνια λειτουργίας η συμβουλευτική γραμμή 115-25


Με αφορμή τη συμπλήρωση των 10 χρόνων λειτουργίας της τηλεφωνικής γραμμής 115-25 του Μαζί για το Παιδί ενημερωθήκαμε για τις υπηρεσίες που παρέχει αλλά και τα θέματα που καλούνται να αντιμετωπιστούν σε περιοχές όπως το Περιστέρι.

Το Μαζί για το Παιδί διαθέτει μια τηλεφωνική Γραμμή την 115-25. Ποιες είναι οι υπηρεσίες που παρέχει;

Η Γραμμή 11525 δημιουργήθηκε το 2009, ως πρωτοβάθμια υπηρεσία ψυχικής υγείας, με όραμα την ψυχολογική στήριξη και την ενδυνάμωση εφήβων, γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών για προβληματισμούς και διλήμματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους και την ενίσχυση των ευρύτερων οικογενειακών και υποστηρικτικών πλαισίων των παιδιών και των εφήβων.

Παρεχόμενες υπηρεσίες

  • Συμβουλευτική στήριξη: Tηλεφωνική, δια ζώσης ή online για οποιοδήποτε πρόβλημα αφορά παιδιά και εφήβους. Η Συμβουλευτική προσδιορίζεται σε:
  1. Τηλεφωνικές συνεδρίες
  2. Δια ζώσης συνεδρίες
  3. Ομάδες Γονέων
  4. Ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια σε σχολεία και την κοινότητα
  • Παραπομπές: Σε υπηρεσίες που προσφέρονται δωρεάν από φορείς, σε πανελλαδικό επίπεδο, για το παιδί και την οικογένεια.
  • Πληροφορίες: Για τις εξειδικευμένες υπηρεσίες που προσφέρουν τα σωματεία-μέλη της Ένωσης.
  • Καταγγελίες: Καταγραφή και προώθηση ανώνυμων ή επώνυμων καταγγελιών στην εκάστοτε εισαγγελική αρχή, για περιστατικά κακοποίησης ανηλίκων.

 Σε περιοχές όπως το Περιστέρι αλλά και γενικά στην δυτική Αττική, ποια είναι τα κυρίως θέματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι γονείς;

Οι υπηρεσίες της Γραμμής 11525 καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες. Συνοψίζοντας την εμπειρία 10 ετών λειτουργίας, οι βασικότεροι προβληματισμοί των γονέων συνοψίζονται στις παρακάτω κατηγορίες, κατά πλειοψηφία συμβουλευτικής:

  • Οριοθέτηση και σχέσεις γονέων-παιδιών
  • Προβλήματα που προκύπτουν με το διάβασμα
  • Επιθετικότητα-θυμός
  • Εφηβεία
  • Προσαρμογή στο σχολείο

 Σε μια εποχή όπου οι γονείς τρέχουν για τις δουλειές τους και λείπουν όλη μέρα από το σπίτι, πως μπορούν να αξιοποιήσουν ποιοτικά το χρόνο τους με τα παιδιά τους;

Ο ρόλος του κάθε γονέα είναι διαφορετικός και απαραίτητος για την ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού, για αυτό η ενεργή παρουσία και των δύο γονέων στη ζωή του παιδιού είναι εξαιρετικά σημαντική.

Οι γονείς λοιπόν, σε μια εποχή με γρήγορους ρυθμούς, είναι σημαντικό να εδραιώσουν μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί τους εστιάζοντας στα ακόλουθα:

  • Να κατανοούν τα συναισθήματα του παιδιού τους και να προσπαθούν να βοηθήσουν στην επίλυση των προβλημάτων του. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με το να προτρέψουν το παιδί να ονομάσει αυτό που αισθάνεται και αν αυτό δυσκολεύεται να το διευκολύνουν με ερωτήσεις.
  • Να δείχνουν σεβασμό στα συναισθήματα του παιδιού τους, να ακούνε όχι μόνο τα λόγια αλλά και τα συναισθήματα του παιδιού τους. Όταν αναγνωρίζονται και γίνονται αποδεκτά όλα τα συναισθήματα και δεν αποκρύβονται ή αγνοούνται, το παιδί και ο γονιός έρχονται πιο κοντά.
  • Να μοιράζονται τα δικά τους συναισθήματα με το παιδί.
  • Να παίζουν με το παιδί. Το παιχνίδι γίνεται ακόμη πιο σημαντικό όταν συμμετέχουν οι γονείς σε αυτό και ιδιαίτερα οι πατέρες, αν και εφόσον αυτό γίνεται σε χαλαρό και όχι σε αυστηρό κατευθυντικό ή ανταγωνιστικό κλίμα, ώστε να προωθείται ο σεβασμός και η άσκηση της συναισθηματικής αγωγής. Όταν οι μπαμπάδες παίζουν με τα παιδιά, δεν τα διασκεδάζουν μόνο, αλλά συμβάλλουν στην ανάπτυξή τους, προσφέροντάς τους ένα ασφαλές περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις που τα βοηθά να μάθουν πώς να αλληλοεπιδρούν με τους άλλους.
  • Να επιδιώκουν συχνή και καλή επικοινωνία με το παιδί και να είναι ενήμεροι για όσα συμβαίνουν και ενδιαφέρουν το παιδί, π.χ. να γνωρίζουν τους ανθρώπους που έχουν συχνή επαφή με το παιδί και τα περιβάλλοντα στα οποία βρίσκεται (φίλοι, δάσκαλοι, γιατροί, αθλητικοί χώροι).

Παιδί και εφηβεία, ποιες είναι οι συμπεριφορές των εφήβων της εποχής μας;

Όλοι στην ηλικία των 14-18 περίπου  χρονών παρουσιάζουμε μεγάλες αλλαγές, τόσο στο σώμα μας, όσο και στις νοητικές μας ικανότητες, αλλά και στην ψυχολογία μας.

Ο έφηβος από το στάδιο κατοχής και διευθέτησης της ζωής του από τους γονείς, περνά στο στάδιο της προσωπικής επιλογής. Η μετάβαση στην εφηβεία συνεπάγεται για το παιδί μια απώλεια. Αυτή η απώλεια τον κάνει να νιώθει θλίψη και συχνά λύπη και κατάθλιψη.

O έφηβος στην μεταβατική αυτή περίοδο της ζωής του, νιώθει έντονη ανασφάλεια. Δεν είναι πλέον ούτε παιδί, αλλά ούτε και ενήλικας. Αφιερώνει πολύ χρόνο για να γνωρίσει αυτόν τον «νέο» εαυτό και αυτή λοιπόν η υπεραπασχόληση οδηγεί στον «ναρκισσισμό» της εφηβικής ηλικίας. Η υπεραπασχόληση αυτή οδηγεί πολλές φορές και στην «απόσυρση» του εφήβου. Κλείνεται στον εαυτό του για να τον ψάξει και να τον γνωρίσει καλύτερα.

Ο έφηβος αναπτύσσεται σεξουαλικά, βιοσωματικά, νοητικά και αποκτά την αίσθηση της κυριαρχίας. Ο έφηβος νιώθει μεγάλος και δυνατός. Οι ικανότητες αυτές που διαθέτει, μεγαλοποιούνται γιατί δεν έχουν ακόμα δοκιμαστεί. Μέχρι τότε δεν είχε πραγματικές εμπειρίες από την εργασία, την κοινωνική και σεξουαλική ζωή και αυτό του δίνει μία αίσθηση παντοδυναμίας.

Τα αισθήματα αυτά της παντοδυναμίας για τον εαυτό, ωθούν τον έφηβο να νιώθει περιφρόνηση για τους γονείς και τους άλλους ενήλικες. Είναι η περίοδος που όλες οι αξίες και οι συμπεριφορές των γονέων και των σημαντικών άλλων, πχ. δασκάλων, τίθενται υπό αμφισβήτηση. Αυτή η απόρριψη και η αμφισβήτηση των γονέων δεν πρέπει να μας ανησυχεί και να μας στεναχωρεί. Είναι απαραίτητο να συμβεί, έστω εν μέρει, γιατί με αυτό τον τρόπο, ο έφηβος θα μπορέσει να διαμορφώσει τις δικές του αρχές και αξίες.

Ο έφηβος δεν υπακούει πλέον σε κανόνες, ούτε παραδέχεται την εξουσία του γονέα. Με το να συγκρούεται ο έφηβος με τους γονείς και να μειώνει τη δύναμή τους, ενισχύει έτσι η δική του δύναμη. Οι συγκρουσιακές σχέσεις των εφήβων με τους γονείς τους, όσο και αν μας φαίνεται παράξενο, δείχνουν υγιή ανάπτυξη. Όποια και αν είναι η συμπεριφορά των γονιών σε αυτή την ηλικία, γίνονται ο στόχος των παιδιών τους .

Αυτό που ζητούν οι έφηβοι, δεν είναι η κατάργηση ή η αποδυνάμωση των σχέσεων με τους γονείς, αλλά η αλλαγή τους. Από σχετικές έρευνες διαπιστώνεται ότι οι έφηβοι διαφωνούν με τους γονείς τους σε δευτερεύοντα θέματα, ενώ για σοβαρά θέματα που αφορούν την ζωή τους και το μέλλον τους, συμβουλεύονται τους γονείς τους και πειθαρχούν στις απόψεις τους.

Ο ρόλος των γονιών στην εφηβεία  διαφοροποιείται. Επειδή το παιδί σε αυτό το στάδιο έχει ανάγκη από όρια, είναι σημαντικό οι γονείς να διαμορφώσουν σαφή όρια, να έχουν σταθερές αρχές, να καθοδηγούν τον έφηβο και να του ασκούν έλεγχο. Βεβαίως, είναι απαραίτητη σε αυτό το στάδιο η διαπραγμάτευση των δικαιωμάτων  των εφήβων και όχι η άσκηση εξουσίας σε αυτούς.

Είναι πολύ βασικό οι γονείς να καταλάβουν ότι όταν οι έφηβοι αντιδρούν ή επιτίθενται, δεν σημαίνει ότι απευθύνονται στον γονέα-πρόσωπο αλλά στον γονέα-ρόλο. Οι γονείς αντιπροσωπεύουν την εξουσία, που παρότι την χτυπούν, την έχουν απόλυτη ανάγκη για να συνειδητοποιήσουν τα όρια τους.

Ο έφηβος αλλάζει ταυτότητα. Αυτή η νέα του ταυτότητα θα  καθοδηγεί στο εξής τις επιλογές της ζωής του. Η διαμόρφωση της ταυτότητας του ατόμου συνεχίζεται εφόρου ζωής. Η ανάπτυξη αυτών των χαρακτηριστικών της ταυτότητας γίνεται σε διαφορετική ηλικία για το κάθε άτομο και για διαφορετικές ομάδες ατόμων.

Τέλος, ποιες ώρες μπορεί να καλέσει κάποιος την Γραμμή 115-25

Η Γραμμή 11525 λειτουργεί από Δευτέρα ως Παρασκευή, 9 το πρωί ως τις 9 το βράδυ.

Ακολουθήστε το PeristeriNews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για το Περιστέρι και όχι μόνο!







Related posts

Έκρηξη από γκαζάκια στην είσοδο κολλεγίου στον Ταύρο

Peristeri News

Για απόπειρα ανθρωποκτονίας με δόλο κατηγορείται ο άνδρας της επίθεσης με μαχαίρι στην Ερμού

Peristeri News

Συνελήφθη γιατρός που χορηγούσε ψευδείς ιατρικές βεβαιώσεις σε αλλοδαπούς

Peristeri News

Leave a Comment