• Πέμπτη, 9 Ιουλίου, 2020

Όλες οι λεπτομέρειες από την συνάντηση ΕΣΕΕ-Χρυσοχοϊδη

Avatar
Peristeri News
Σεπτέμβριος22/ 2010

Όλες οι λεπτομέρειες από την συνάντηση ΕΣΕΕ-Χρυσοχοϊδη

H ΕΣΕΕ για την ημέρα ελληνικού εμπορίου!

Πραγματοποιήθηκε σήμερα κοινή Συνέντευξη Τύπου μεταξύ του Υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και του Προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη, στο πλαίσιο του εορτασμού της «Ημέρας Ελληνικού Εμπορίου».

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης ευχαρίστησε ιδιαίτερα για την παρουσία τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη με τον οποίο, όπως ανέφερε, ο εμπορικός κόσμος είχε ευρεία συνεργασία στο παρελθόν. Ταυτόχρονα, εξέφρασε την πίστη του ότι η ΕΣΕΕ σε συνεργασία με το Υπουργείο θα επιδιώξει λύσεις για τα φλέγοντα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εμπόριο και εν γένει για την ενίσχυση της θέσης του στην αγορά. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, αφού καλωσόρισε τον Υφυπουργό κ. Ν. Ρόβλια, ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον κ. Στέφανο Κομνηνό που με τη συστηματική του προσπάθεια η δημιουργία Παρατηρητηρίου Εμπορίου θα λάβει σάρκα και οστά.

Επισυνάπτεται η ομιλία του προέδρου της ΕΣΕΕ:

Χαιρετισμός προέδρου ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη

στην «Ημέρα ελληνικού εμπορίου»

22 Σεπτεμβρίου 2010

Το εμπόριο στο επίκεντρο του Αναπτυξιακού Σχεδίου

Η ανάδειξη της 22ης Σεπτεμβρίου ως «Ημέρας Ελληνικού Εμπορίου», έχει για εμάς, τους Έλληνες εμπόρους, έναν ιδιαίτερο συμβολισμό. Επιλέξαμε, με αυτόν τον τρόπο, να τιμήσουμε τον εμπορικό κόσμο της χώρας και τη μακρόχρονη προσφορά του στην ελληνική οικονομία. Αναδείξαμε επίσης την οριστική εγκατάλειψη της θέσης ότι το εμπόριο αποτελεί μια «μεταπρατική» δραστηριότητα με την έννοια που του απέδιδαν επί δεκαετίες και οικοδομείται πλέον η νέα του σχέση με την πολιτεία και την κοινωνία. Μια σχέση που αναδεικνύει την συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη, στην παραγωγή πλούτου και εργασίας, στην κοινωνική ευθύνη, στην κοινωνική συνοχή, στην ευημερία των πολιτών

Η ΕΣΕΕ, με την οργάνωσή της σε τριτοβάθμιο επίπεδο, καλύπτει πλέον όλο το εμπόριο, όλους τους κλάδους, χονδρικό, λιανικό, εξαγωγικό, εισαγωγικό, μικρούς και πολύ μικρούς, μεσαίες και μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις. Με 13 Ομοσπονδίες και 280 Εμπορικούς Συλλόγους δημιουργήσαμε ένα αξιόπιστο, φερέγγυο παρεμβατικό όργανο προς την κοινωνία, συμβάλλουμε στη δημιουργία του αναγκαίου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, στην διάχυση της πληροφορίας, στην ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών, στην επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση στην δια βίου μάθηση. Η ΕΣΕΕ, ως μέρος του συστήματος κοινωνικής εκπροσώπησης, ως Κοινωνικός Εταίρος και ως μία σύγχρονη οργάνωση, ικανή να ανταποκριθεί στις νέες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές απαιτήσεις, βεβαιώνει τη θέλησή της να παρέμβει αποτελεσματικά στην τρέχουσα συγκυρία και να συμβάλλει με τη σειρά της στην έξοδο από την κρίση.

Είναι γεγονός ότι η κρίση που βιώνει η πατρίδα μας αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει, τουλάχιστον σε όλη την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Η εν λόγω κρίση, πέρα από το γεγονός ότι έχει σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές εκφάνσεις – πέρα από οικονομικές – τις οποίες, ενδεχομένως, θα προσεγγίσουμε με ακρίβεια τα επόμενα χρόνια. Βρισκόμαστε, παρόλα αυτά, εντός μιας διαδικασίας μετάβασης, όπου οι παλαιότερες βεβαιότητες που διαθέταμε τίθενται πια υπό μια διαρκή αναθεώρηση. Δεν κομίζω κάτι πρωτότυπο με το να πω ότι η τρέχουσα κρίση θα αλλάξει την Ελλάδα, άγνωστο, βέβαια, προς ποια κατεύθυνση. Οφείλουμε, όλοι μας, ατομικά και συλλογικά, να εντοπίσουμε τυχόν λάθη και αστοχίες αλλά και να ξανασκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο είχαμε μάθει να ζούμε τα προηγούμενα χρόνια.

Η ΕΣΕΕ, συναισθανόμενη την κρισιμότητα της κατάστασης από την πρώτη στιγμή, μελέτησε τα οικονομικά δεδομένα, τα συνέδεσε με τις πραγματικότητες της αγοράς και διατύπωσε προτάσεις για την προστασία της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας. Για τη μάστιγα της φοροδιαφυγής προώθησε την εκστρατεία «Ταμειακές παντού, Αποδείξεις από όλους», δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο τη θέληση του ελληνικού εμπορίου για την προώθηση μίας συνεπέστερης φορολογικής συμπεριφοράς. Επέλεξε να αναδείξει την ανάγκη απορρόφησης της αύξησης του ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις, ώστε να μην μετακυλήσει στον καταναλωτή το επιπλέον κόστος από τη φορολογία. Και με διαρκείς παρεμβάσεις της επεσήμανε την ανάγκη να στηριχθεί η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, ως πηγή ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Οφείλουμε, πέρα από μία χρηστή και ορθολογική διαχείριση των οικονομικών του κράτους, να αναζητήσουμε και ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο που θα «απελευθερώσει» τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας. Δεδομένης της ιδιαιτερότητας της ελληνικής κοινωνικής δομής, θεωρούμε ότι οι ΜμΕ πρέπει να βρεθούν στο επίκεντρο της νέας αναπτυξιακής προοπτικής. Πρέπει να αναδειχθεί ξανά μία εύρωστη, δυναμική και εξωστρεφής επιχειρηματικότητα που θα θεμελιώσει την ελληνική οικονομία του μέλλοντος. Εμείς είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τη μάχη για τον πληθωρισμό, με στόχο να μειωθεί κατά μια (1) τουλάχιστον μονάδα έως το τέλος του έτους.

Το ελληνικό εμπόριο μπορεί να γίνει το εφαλτήριο, ο πολλαπλασιαστής νέων πηγών ανάπτυξης και παραγωγής πλούτου στην ελληνική οικονομία. Το νέο αναπτυξιακό σχέδιο επιβάλλεται να έχει το εμπόριο στο επίκεντρο. Εδώ πρέπει να αποσαφηνιστεί τι εννοούμε ως «νέο αναπτυξιακό σχέδιο». Αναφερόμαστε σε έναν εκσυγχρονισμό της οικονομίας, των κοινωνικών δομών και της εμπορικής δραστηριότητας. Εκσυγχρονισμός όμως δεν σημαίνει καταστροφή των υπαρχουσών δομών. Σημαίνει μία προσπάθεια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μίας κοινωνίας να προσαρμόζονται δυναμικά και σε μία δημιουργική κατεύθυνση με τα διαρκώς μεταβαλλόμενα οικονομικά δεδομένα. Επομένως, ο εκσυγχρονισμός θα αντλήσει εκείνα τα στοιχεία από την οικονομική παράδοση της χώρας που μπορούν να συναντηθούν με τις νέες οικονομικές συνθήκες. Ο εκσυγχρονισμός πρέπει να είναι ελληνικός και όχι έξωθεν επιβαλλόμενος.

Το εμπόριο έχει να διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτή την πορεία. Καταρχάς, συνιστά μία επιχειρηματική δραστηριότητα με πολύ γερές ρίζες στην ελληνική παράδοση, με μία αδιάλειπτη παρουσία και πολυετή προσφορά. Στην τρέχουσα συγκυρία μπορεί να αποτελέσει έναν κρίσιμο «επικοινωνιακό κόμβο» για την ανταλλαγή αναπτυξιακών φορτίων με όλους τους κλάδους της οικονομίας, τη βιομηχανία, τη ναυτιλία, την αγροτική παραγωγή, τις υπηρεσίες. Λόγω της θέσης του στην ελληνική οικονομική δομή αφουγκράζεται πρώτο τις απαιτήσεις της εποχής, φέρνει κοντά πολύ διαφορετικές επιχειρηματικές δραστηριότητες και διαμορφώνει σταθερές σχέσεις εμπιστοσύνης, οι οποίες θα επιτρέψουν την επαναφορά του καλού κλίματος στην αγορά. Επιπλέον, επικοινωνεί άμεσα με τις βαριές μεταβλητές της ελληνικής οικονομίας. Την τουριστική οικονομία, η οποία δεν πρέπει να αφορά μόνο τη ξενοδοχειακή φιλοξενία, αλλά και τις τουριστικές αγορές που είναι δέλεαρ για τους επισκέπτες και μετέχουν στην εισροή πόρων για τη χώρα. Το ελληνικό εμπόριο, επίσης, στηρίζει και την αγροτική παραγωγή, αγοράζοντας και πουλώντας προϊόντα με ελληνική ονομασία προέλευσης. Τέλος, το εμπόριο μπορεί να συμβάλει με την πολύπλευρη παρουσία του στην Ελληνική Ναυτιλία και να αντλήσει μέρος της ισχύος της, τροφοδοτώντας τα ελληνικά πλοία σε όλο τον κόσμο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ενίσχυση του εμπορίου σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία, θα πρέπει να είναι πυλώνας της αναπτυξιακής πολιτικής. Σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον ευρισκόμενο σε πλήρη αναδιοργάνωση, η διαμόρφωση επιχειρηματικών δομών, βιώσιμων και σε αντιστοιχία με τις πραγματικότητες της ελληνικής οικονομίας αποτελεί τη μοναδική διέξοδο από την ύφεση που ταλανίζει την ελληνική αγορά. Οι Έλληνες έμποροι έχουν και την εμπειρία και την αποφασιστικότητα να αντεπεξέλθουν σε αυτήν τη μεγάλη δοκιμασία.

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

Η ανοιξιάτικη και καλοκαιρινή περίοδος ήταν για το ελληνικό εμπόριο πρωτόγνωρη. Βάσει των δεδομένων που έχουν συλλεχθεί, οι Έλληνες έμποροι βιώνουν εντονότατες πιέσεις και βλέπουν τα εισοδήματά τους σε μία πορεία σταδιακής συρρίκνωσης. Το ίδιο ισχύει και με το ζήτημα των «λουκέτων». Είναι προφανές ότι η ύφεση βρίσκεται σε μία φάση διαρκούς διεύρυνσης και απαιτούνται οι κατάλληλες παρεμβάσεις για την αντιμετώπισή της.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τα βασικά χαρακτηριστικά του οικονομικού περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιήθηκαν οι ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις ήταν:

-Μείωση του εισοδήματος των Ελλήνων καταναλωτών, περίπου κατά 20%.

-Δύο συνεχόμενες αυξήσεις ΦΠΑ (επιβάρυνση με 3 δις ευρώ ).

-Αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων (62% από την αρχή του έτους).

-Δραματική μείωση της πιστωτικής επέκτασης (-1,8% για το εμπόριο).

-Αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα. Αίσθημα ανασφάλειας επιχειρήσεων και πολιτών.

-Σημαντική αύξηση ανεργίας (στο 11,8% από 9,3% που ήταν το 2009).

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ 8 ΜΗΝΕΣ του 2010

– Μείωση αριθμού εργοδοτών κατά 13,2% και αυτοαπασχολουμένων κατά 6,2% (Β τρίμηνο 2010/Β τρίμηνο 2009). Το α’ τρίμηνο του 2010: 785.500 β’ τρίμηνο του 2010 οι απασχολούμενοι στο εμπόριο έφτασαν τους 801.100-μείωση 27.000-σε από 828.000 που ήταν το β’ τρίμηνο 2009.

– Διαφοροποίηση της κατανάλωσης (μπορεί να μπαίνουν οι ίδιοι πελάτες ψωνίζουν όμως φτηνότερα προϊόντα και λιγότερο).

– Ασφυξία ρευστότητας. Δείκτης ρευστότητας καταθέσεων δανείων σε 0,92% από 0,95%.

-Μετακύληση υποχρεώσεων (1,4 δις απαιτούνται για την επαναχρηματοδότηση των επιχειρηματικών δανείων).

– Δραματική μείωση κύκλου εργασιών επιχειρήσεων και ειδικότερα μείωση του κύκλου εργασιών στο υποκλάδο ένδυσης – υπόδησης ο οποίος το τελευταίο εξάμηνο του 2009 κινήθηκε χαμηλά μεταξύ 100,00 – 120,00 μονάδες ενώ το Α εξάμηνο του 2010 κινήθηκε μεταξύ 87,00 – 100,00 μονάδες.

– Μείωση του τζίρου πάνω από 30% κατά την περίοδο των εκπτώσεων.

– Κλείσιμο των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους. Μια στις τέσσερις (1/4) επιχειρήσεις βάζουν «Λουκέτο».

ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Οι προβλέψεις για την πορεία των εμπορικών επιχειρήσεων στο χειμερινό εξάμηνο είναι πολύ δυσμενέστερες. Ο επερχόμενος χειμώνας θα είναι από τις δυσκολότερους της τελευταίας 20ετίας και δεδομένης της γενικότερης αβεβαιότητας σχετικά με τυχόν πρόσθετα μέτρα που είναι πιθανόν να επιβληθούν, επιχειρηματίες και καταναλωτές θα είναι εξαιρετικά επιφυλακτικοί στις κινήσεις τους. Το κλίμα απαισιοδοξίας στην αγορά είναι ένας από τους πιο εμφανείς παράγοντες που μπορούμε να καταγράψουμε. Τα αποτελέσματα που αναφέραμε πιο πάνω άρχισαν να καταγράφονται στις πρόσφατες μετρήσεις.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τα βασικά χαρακτηριστικά του οικονομικού περιβάλλοντος στο οποίο πρόκειται να δραστηριοποιήθηκαν οι ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις στο επόμενο εξάμηνο:

– Περαιτέρω μείωση του εισοδήματος και των θέσεων εργασίας

Αύξηση καθυστερημένων δανείων από 22δις σε 28 δις μέχρι το τέλος του έτους.

– Αναμένεται το 2011 να είναι η δυσκολότερη χρονιά της κρίσης αφού θα αποτυπωθούν όλες oι επιπτώσεις των μέτρων και των περικοπών.

ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΉΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟ β’ ΕΞΑΜΗΝΟ του 2010

– Μια πρώτη εκτίμηση σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα μέχρι σήμερα κλειστά μαγαζιά το 3ο τρίμηνο του 2010 θα έχουμε σημαντική αύξηση «ανέργων» εργοδοτών και αυτοαπασχολουμένων. Άλλωστε, αυτή είναι η δυναμική τάση που εξελίσσεται από το δ’ εξάμηνο του 2009.

– Πλήρης απουσία ρευστότητας στην αγορά: αξιοποίηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από τις Τράπεζες.

– Αδυναμία εκπλήρωσης υποχρεώσεων, παρά τις φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις.

– Περαιτέρω μείωση κύκλου εργασιών επιχειρήσεων.

– Αύξηση ρυθμού «Λουκέτων» και πτωχεύσεων.