• Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου, 2021

Προετοιμασία για το Δημοτικό Σχολείο – Χρήσιμες ασκήσεις βοήθειας του παιδιού (video)

Peristeri News
Peristeri News
Ιούνιος11/ 2020

Οι καλοκαιρινές διακοπές πλησιάζουν και πολλά παιδιά θα προαχθούν από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο.

Έχουμε, λοιπόν, αρκετό χρόνο, ώστε μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες και παιχνίδια να καλλιεργήσουμε εκείνες τις δεξιότητες που θα προετοιμάσουν τους μικρούς μας φίλους να έρθουν σε επαφή με την διαδικασία της ανάγνωσης, χωρίς να ταλαιπωρηθούν και να κοπιάσουν.

Η οπτική αντίληψη αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να κατανοεί αυτό που βλέπει.

Αφορά την ικανότητα να επεξεργαστούμε νοητικά την οπτική πληροφορία που λαμβάνουμε και αποτελεί σημαντικό ρόλο στη μάθηση ενός παιδιού.

Πιο συγκεκριμένα η οπτική αντίληψη είναι αυτή η δεξιότητα, η οποία θα βοηθήσει το παιδί μας να διακρίνει τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των αντικειμένων.

Όταν το παιδί μας θα έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε σχήματα, εικόνες κ.λ.π. τότε θα είναι σε θέση να ξεχωρίζει μετέπειτα και τις οπτικές διαφορές στα γράμματα, χωρίς να τα συγχέει μεταξύ τους.

Οι ασκήσεις οπτικής αντίληψης έχουν ως κύριο στόχο την προετοιμασία του παιδιού για ανάγνωση.

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας, ώστε να είναι έτοιμα να ανταποκριθούν με επιτυχία σε αυτά τα είδη εργασιών;

Παρακάτω παρουσιάζονται ενδεικτικά κάποιες δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να τροποποιηθούν με βάση τα υλικά που διαθέτουμε αλλά και τη φαντασία μας καθώς και τη διάθεσή μας για παιχνίδι!

  • Αρχικά μία ευχάριστη δραστηριότητα οπτικής αντίληψης είναι η παρακάτω: πάρτε μία τράπουλα, επιλέξτε τρία διαφορετικά χαρτιά, τοποθετήστε τα στο κέντρο της επιφάνειας εργασίας και επιλέξτε ένα ακόμη χαρτί, το οποίο θα είναι όμοιο με ένα από τα παραπάνω τρία φύλλα. Ζητήστε από το παιδί να εντοπίσει την ομοιότητα.
  • Τόσο στο διαδίκτυο όσο και στο εμπόριο υπάρχουν διαθέσιμα πολλά παιχνίδια εύρεσης ομοιοτήτων και διαφορών – προμηθευτείτε τα και παίξτε και εσείς μαζί με το παιδί σας.
  • Ζωγραφίστε ένα γεωμετρικό σχήμα, δείξτε το στο παιδί για 7 δευτερόλεπτα και ζητήστε του να το αντιγράψει όσο πιο όμοια γίνεται
  • Ζωγραφίστε 3-4 γεωμετρικά σχήματα, δείξτε τα στο παιδί για 7 δευτερόλεπτα και, καλύπτοντάς τα, ζητήστε από το παιδί να τα σχηματίσει με την ίδια σειρά.
  • Η οπτική αντίληψη αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να κατανοεί αυτό που βλέπει. Αφορά την ικανότητα να επεξεργαστούμε νοητικά την οπτική πληροφορία που λαμβάνουμε και αποτελεί σημαντικό ρόλο στη μάθηση ενός παιδιού.
  • Πιο συγκεκριμένα η οπτική αντίληψη είναι αυτή η δεξιότητα, η οποία θα βοηθήσει το παιδί μας να διακρίνει τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των αντικειμένων. Όταν το παιδί μας θα έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε σχήματα, εικόνες κ.λ.π. τότε θα είναι σε θέση να ξεχωρίζει μετέπειτα και τις οπτικές διαφορές στα γράμματα, χωρίς να τα συγχέει μεταξύ τους.
  • Οι ασκήσεις οπτικής αντίληψης έχουν ως κύριο στόχο την προετοιμασία του παιδιού για ανάγνωση. Πώς μπορούμε, λοιπόν, να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας, ώστε να είναι έτοιμα να ανταποκριθούν με επιτυχία σε αυτά τα είδη εργασιών;
  • Παρακάτω παρουσιάζονται ενδεικτικά κάποιες δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να τροποποιηθούν με βάση τα υλικά που διαθέτουμε αλλά και τη φαντασία μας καθώς και τη διάθεσή μας για παιχνίδι!
  • Αρχικά μία ευχάριστη δραστηριότητα οπτικής αντίληψης είναι η παρακάτω: πάρτε μία τράπουλα, επιλέξτε τρία διαφορετικά χαρτιά, τοποθετήστε τα στο κέντρο της επιφάνειας εργασίας και επιλέξτε ένα ακόμη χαρτί, το οποίο θα είναι όμοιο με ένα από τα παραπάνω τρία φύλλα. Ζητήστε από το παιδί να εντοπίσει την ομοιότητα.
  • Τόσο στο διαδίκτυο όσο και στο εμπόριο υπάρχουν διαθέσιμα πολλά παιχνίδια εύρεσης ομοιοτήτων και διαφορών – προμηθευτείτε τα και παίξτε και εσείς μαζί με το παιδί σας.
  • Ζωγραφίστε ένα γεωμετρικό σχήμα, δείξτε το στο παιδί για 7 δευτερόλεπτα και ζητήστε του να το αντιγράψει όσο πιο όμοια γίνεται
  • Ζωγραφίστε 3-4 γεωμετρικά σχήματα, δείξτε τα στο παιδί για 7 δευτερόλεπτα και, καλύπτοντάς τα, ζητήστε από το παιδί να τα σχηματίσει με την ίδια σειρά.

Της Μαρίας Κώστα Ζώτου, Ειδική Παιδαγωγός, MSc Εξειδίκευση στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

www.xarismatikapaidia.gr