• Παρασκευή, 5 Μαρτίου, 2021

Δημοτικά και Νηπιαγωγεία: Αλλάζει η διαδικασία των εγγραφών

Peristeri News
Peristeri News
Φεβρουάριος21/ 2021

Πιο νωρίς από ποτέ θα ξεκινήσουν οι εγγραφές της νέας χρονιάς για δημοτικά και νηπιαγωγεία.

Από 1 ως και 20 Μαρτίου θα κατατεθούν ηλεκτρονικά οι αιτήσεις εγγραφής μαθητών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά), σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Τι ισχύει για την εγγραφή των παιδιών στα Νηπιαγωγεία

«Για την εγγραφή των νηπίων και των δύο (2) ηλικιών που φοιτούν για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο εφαρμόζεται η ακόλουθη διαδικασία:

α) Από την 1η έως την 20ή Μαρτίου του προηγούμενου της εγγραφής σχολικού έτους οι γονείς και κηδεμόνες υποβάλλουν αιτήσεις-υπεύθυνες δηλώσεις εγγραφής στο νηπιαγωγείο που ανήκουν, σύμφωνα με τα όρια της σχολικής περιφέρειας, προσκομίζοντας: αα) έγγραφο από το οποίο αποδεικνύεται η διεύθυνση κατοικίας του νηπίου -προνηπίου, ββ) το ατομικό δελτίο υγείας μαθητή και γγ) το βιβλιάριο υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα εμβόλια που προβλέπονται και είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Στην περίπτωση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι γονείς και κηδεμόνες συνυποβάλλουν γνωμάτευση από Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) ή δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή άλλη αρμόδια δημόσια υπηρεσία, χωρίς αυτή να αποτελεί προϋπόθεση εγγραφής.

Αιτήσεις εγγραφής δύνανται να υποβάλλουν και γονείς ή κηδεμόνες που διαμένουν εκτός σχολικής περιφέρειας, εφόσον στο σχολείο αυτό φοιτούν ήδη αδέλφια του προς εγγραφή μαθητή.

β) Ο διευθυντής ή προϊστάμενος του νηπιαγωγείου αναζητά το πιστοποιητικό γέννησης για την εγγραφή μέσω του πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

γ) Μετά το πέρας της καταληκτικής ημερομηνίας των αιτήσεων εγγραφών ο προϊστάμενος του νηπιαγωγείου ελέγχει την ακρίβεια των στοιχείων και συντάσσει δύο (2) καταστάσεις: ονομαστική κατάσταση νηπίων και ονομαστική κατάσταση προνηπίων και τις αποστέλλει εντός προθεσμίας δύο (2) εργάσιμων ημερών στη διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

δ) Στην περίπτωση κατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2, με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του προϊσταμένου σχολικής μονάδας ιδρύεται επιπλέον τμήμα, εφόσον υπάρχει στο σχολείο διαθέσιμη αίθουσα. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο προϊστάμενος της σχολικής μονάδας αποστέλλει στον διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πίνακα με τα ονόματα των νηπίωπρονηπίων που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του νηπιαγωγείου, με τις σχολικές περιφέρειες όμορων νηπιαγωγείων. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμει τα νήπια-προνήπια από τον πίνακα στα όμορα νηπιαγωγεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των νηπιαγωγείων από τη διεύθυνση κατοικίας των νηπίων-προνηπίων που έχει δηλωθεί. Τα νήπια-προνήπια που είναι αδέλφια ή είναι αδέλφια μαθητών που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή σε συστεγαζόμενο δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα νηπιαγωγεία εγγραφής.

Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Απριλίου εκάστου έτους».

Τι ισχύει για την εγγραφή των μαθητών στο Δημοτικό

«Για την εγγραφή των μαθητών που φοιτούν για πρώτη φορά στην Α ́ τάξη του δημοτικού σχολείου εφαρμόζεται η ακόλουθη διαδικασία:

Από την 1η έως την 20ή Μαρτίου του προηγούμενου της εγγραφής σχολικού έτους οι γονείς και κηδεμόνες υποβάλλουν σχετικές αιτήσεις-υπεύθυνες δηλώσεις εγγραφής στο δημοτικό σχολείο που ανήκουν σύμφωνα με τα όρια της σχολικής περιφέρειας, προσκομίζοντας:

α) βεβαίωση φοίτησης από το νηπιαγωγείο,

β) αποδεικτικό στοιχείο από το οποίο προκύπτει η διεύθυνση κατοικίας του μαθητή,

γ) το ατομικό δελτίο υγείας μαθητή και

δ) το βιβλιάριο υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έχουν γίνει τα εμβόλια που προβλέπονται και είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Στην περίπτωση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι γονείς και κηδεμόνες συνυποβάλλουν γνωμάτευση από Κ.Ε.Σ.Υ. ή δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή άλλη αρμόδια δημόσια υπηρεσία, χωρίς αυτή να αποτελεί προϋπόθεση εγγραφής.

Αιτήσεις εγγραφής δύνανται να υποβάλλουν και γονείς ή κηδεμόνες που διαμένουν εκτός σχολικής περιφέρειας, εφόσον στο σχολείο φοιτούν ήδη αδέλφια του προς εγγραφή μαθητή.

β) Ο διευθυντής ή ο προϊστάμενος του δημοτικού σχολείου αναζητά το πιστοποιητικό γέννησης για την εγγραφή μέσω του πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

γ) Με το πέρας της καταληκτικής ημερομηνίας των αιτήσεων εγγραφών ο διευθυντής ή ο προϊστάμενος του δημοτικού σχολείου ελέγχει την ακρίβεια των στοιχείων και συντάσσει ονομαστική κατάσταση μαθητών, την οποία αποστέλλει εντός προθεσμίας δύο εργάσιμων ημερών στην οικεία διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

δ) Στην περίπτωση κατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2, με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του διευθυντή της σχολικής μονάδας, ιδρύεται επιπλέον τμήμα, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο διευθυντής της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των μαθητών που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του δημοτικού σχολείου με τις σχολικές περιφέρειες όμορων δημοτικών σχολείων στον διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμει τους μαθητές από τον πίνακα στα όμορα δημοτικά σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των σχολείων από τη διεύθυνση κατοικίας των μαθητών που έχει δηλωθεί. Οι μαθητές που είναι αδέλφια ή έχουν αδέλφια που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα σχολεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Απριλίου εκάστου έτους».

«5. Όταν η αίτηση μετεγγραφής υποβάλλεται μετά τη 10η Απριλίου, ο μαθητής γίνεται δεκτός στο σχολείο μετεγγραφής μόνο με το υπηρεσιακό σημείωμα, ενώ ο τίτλος προόδου, στην περίπτωση των δημοτικών σχολείων, και το πιστοποιητικό φοίτησης, στην περίπτωση των νηπιαγωγείων, εκδίδεται την προβλεπόμενη ημερομηνία από τον διευθυντή ή τον προϊστάμενο του σχο- λείου προέλευσης. Στο υπηρεσιακό σημείωμα αναγράφεται ότι ο τίτλος προόδου ή το πιστοποιητικό φοίτησης εκδίδεται από το σχολείο προέλευσης, επειδή η αίτηση υποβλήθηκε μετά τη 10η Απριλίου και ότι το αποδεικτικό μετεγγραφής, που αφορά στη φοίτηση του μαθητή κατά το επόμενο διδακτικό έτος, εκδίδεται μετά την ημερομηνία χορήγησης των τίτλων προόδου ή των πιστοποιητικών φοίτησης. Στις καταστάσεις που συμπληρώνονται στο τέλος του έτους, οι παραπάνω μαθητές υπολογίζονται σε αυτές του σχολείου προέλευσης».

Αιτήσεις μετεγγραφής γίνονται δεκτές μέχρι την 30ή Απριλίου».

Α τεστ: Είναι έτοιμο το παιδί μου να πάει σχολείο;

Το Α- τεστ είναι το πρώτο ελληνικό σταθμισμένο  τεστ που ανιχνεύει τις μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών πριν την εισαγωγή τους στο Δημοτικό σχολείο και χαρακτηρίζεται από 97% εγκυρότητα και 99,8% αξιοπιστία.

Μέσα από ορισμένες δραστηριότητες το Α-τεστ ανιχνεύει εάν το παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στο δημοτικό σχολείο. Το Α- τεστ ελέγχει τη σχολική ετοιμότητα, την Υπερκινητικότητα / Διάσπαση προσοχής και τη συμπεριφορά του παιδιού κατά την εξάταση.

Ποιες κλίμακες αξιολογεί το Α-τεστ;

  • Τη Κριτική ικανότητα
  • Τις Γλωσσικές αναλογίες
  • Τη Πρώιμη αφαιρετική σκέψη
  • Τον Οπτικο-κινητικό συντονισμό
  • Την Οπτική αντίληψη
  • Την Αδρή κινητικότητα
  • Τις ακολουθίες

Ποιες συμπεριφορές του παιδιού (στη νηπιακή ηλικία) πρέπει να μας προκαλούν ανησυχία;

  • Δεν είναι σε θέση να προφέρει σωστά τα φωνήματα
  • Δεν είναι σε θέση να βρει τα φωνήματα που απαρτίζουν μία λέξη
  • Δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε σύνθετες εντολές
  • Δεν μπορεί να ξεχωρίσει το αριστερό από το δεξί
  • Δεν γνωρίζει τοπολογικές/ποσοτικές έννοιες
  • Δεν ακολουθεί όρια/κανόνες
  • Δεν μπορεί να χρησιμοποιεί πολυσύλλαβες λέξεις
  • Κομπιάζει κατά τη ομιλία
  • Δεν μπορεί να οργανώνει με επιτυχία τις σκέψεις του και να τις τοποθετήσει σε λογική σειρά
  • Δυσκολεύεται να αφηγηθεί ένα περιστατικό ή να περιγράψει ένα πρόσωπο/αντικείμενο κ.α.
  • Δυσκολεύεται να αποστηθίσει
  • Δεν κρατά με σωστό τρόπο το μολύβι του
  • Δε μπορεί να ολοκληρώσει μια εργασία
  • Δεν μπορεί να παρακολουθήσει το θέμα της συζήτησης ή/ και δεν μπορεί να συμμετέχει στο διάλογο
  • Δεν ολοκληρώνει τις εργασίες του
  • Δυσκολεύεται να ενταχθεί στην ομάδα των συνομήλικων του

Ο έγκαιρος εντοπισμός των παραπάνω δυσκολιών μπορεί να οδηγήσει στην αποκατάστασή τους και έτσι να μην αναπτυχθούν διαταραχές στο λόγο, στη μάθηση ή/ και στη συμπεριφορά του παιδιού.

Πότε πρέπει να κάνουμε τεστ Σχολικής Ετοιμότητας – Α΄τεστ;

Το Α – τεστ χορηγείται σε ηλικίες  5  – 6 ετών και  ο ιδανικός χρόνος για τη χορήγηση του εν λόγω τεστ είναι πριν την εισαγωγή του παιδιού στο σχολικό πλαίσιο και συγκεκριμένα τους μήνες μετά το Μάρτιο.

Η αξιολόγηση έδειξε ότι το παιδί μου δεν είναι σε θέση να προαχθεί στην επόμενη τάξη. Τι γίνεται; 

Το παιδί μπορεί να αρχίσει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, το οποίο θα έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί ατομικά, έτσι ώστε να το βοηθήσουμε να προετοιμαστεί κατάλληλα για τη νέα σχολική χρονιά. Βεβαίως  εάν οι δυσκολίες που συναντά το παιδί είναι πάρα πολλές και δεν επαρκεί το χρονικό διάστημα τότε μπορεί να εξεταστεί και το ενδεχόμενο της επαναφοίτησης του παιδιού στο νηπιαγωγείο.

Για ποιο λόγο πρέπει να πραγματοποιηθεί η επαναφοίτηση;

Μέσω της επαναφοίτησης παρέχεται περισσότερος χρόνος στη θεραπευτική παρέμβαση , ώστε το παιδί να προετοιμαστεί πλήρως για τη μετάβασή του στην επόμενη σχολική τάξη.

Ποια διαδικασία απαιτείται ώστε το παιδί μου να επαναλάβει την ίδια τάξη;

Η εν λόγω διαδικασία πραγματοποιείται από το ΚΕΔΔΥ, που δίνει την εντολή και παρέχει την ανάλογη επίσημη έγγραφη απόφαση.

Μπορούν να προκληθούν ψυχολογικά προβλήματα στο παιδί μου εξαιτίας της επαναφοίτησης;

Όχι, δεν μπορούν να δημιουργηθούν στο παιδί τέτοια θέματα εάν λάβει κατάλληλη ενημέρωση σχετικά με την οποία θα του τονίζεται ότι η επαναφοίτηση δεν έχει αρνητικές συνέπειες. Αντιθέτως, ένα παιδί το οποίο δεν είναι έτοιμο να προαχθεί στην επόμενη τάξη αλλά παρόλα αυτά προάγεται θα το κυριεύει ένα συνεχόμενο στρες, θα καταλάβει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σχολικές απαιτήσεις αλλά και στις προσδοκίες των γονέων του, με συνέπεια να οδηγηθεί σε σχολική άρνηση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, μη αποδεκτή συμπεριφορά ίσως και σε ψυχοσωματικές/ψυχολογικές εκδηλώσεις.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι υπάρχει τρόπος να ελέγξουμε αν το παιδιά μας είναι έτοιμα να πάνε στο Δημοτικό σχολείο. Εξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι καλός μαθητής είναι ο έτοιμος μαθητής, κάτι το οποίο δεν κρίνεται αποκλειστικά και μόνο από την χρονολογική ηλικία του παιδιού.